

Jesen je čudovita. No, vsaj dokler veter ne razpiha jesenskega listja po ulicah, pločniki pa postanejo spolzki in pravi mali izziv za vsakega, ki se po njih sprehaja. Za jasnejšo sliko smo vprašanja o tem, kdo je dolžan skrbeti za to, da je pločnik čist, poslali trem mestnim občinam: Mariboru, Kopru in Celju. Njihovi odgovori razkrivajo, da enotnega pravila ni – odgovornost se razlikuje glede na občinski odlok in način urejanja javnih površin.
Če pogledamo v aktualno zakonodajo, lahko ugotovimo, da je odgovor na to vprašanje odvisen od vrste in kategorije ceste ter od občinskega odloka, ki velja za vašo lokacijo. V glavnem pa po Zakonu o cestah velja, da je pločnik del javne ceste, saj je opredeljen kot sestavni del cestišča oziroma javne cestne infrastrukture. Tam tudi piše, da za gradnjo, vzdrževanje in varstvo javnih cest skrbijo upravljavci cest oziroma gospodarske javne službe, v praksi pa je to področje bolj natančno določeno v občinskih odlokih.

V Mestni občini Maribor so jasno povedali, da je za odstranjevanje listja, snega in ledu s pločnikov, ki mejijo na zasebne nepremičnine, odgovoren izvajalec gospodarske javne službe, podjetje Nigrad d.o.o..
Lastniki in uporabniki objektov torej niso dolžni pometati pločnikov pred svojimi hišami ali poslovnimi prostori. »Za redno pometanje in čiščenje pločnika je odgovorna občina,« so pojasnili na Mestni občini Maribor.
Dela se izvajajo na podlagi Pogodbe o opravljanju gospodarske javne službe rednega vzdrževanja občinskih cest in drugih prometnih površin, ki določa obveznosti in frekvenco čiščenja. Občina izvaja tudi nadzor nad delom izvajalca in ga po potrebi opozarja, če površine niso ustrezno urejene.
V Mestni občini Koper so pojasnili, da za čiščenje pločnikov in javnih površin skrbi Marjetica Koper, saj so pločniki javna lastnina. Tako, kot v Mariboru, tudi v Kopru lastniki sosednjih nepremičnin niso odgovorni za čiščenje pločnika pred svojim zemljiščem.
V Mestni občini Koper to področje ureja Odlok o občinskih cestah in javnih površinah (Uradni list RS, št. 8/2014 in 22/2016). Tam so v drugem odstavku 21. člena navedene vrste vzdrževalnih del in potrebni nivo vzdrževanosti, ki jih izvaja gospodarska javna služba, določene v državnem predpisu, ki ureja vzdrževalna dela na javnih cestah. V 25. členu (šesta alineja prvega odstavka) pa je določena obveznost lastnikov nepremičnin ob občinski cesti.
Toda v Kopru obstaja izjema:
Če drevesa ali grmičevje z zasebne parcele segajo na pločnik in povzročajo, da javna površina postane umazana ali nevarna, lahko občinski inšpektor lastniku izda odločbo, da:
V praksi Medobčinska uprava Istre vsako leto obravnava več deset takšnih primerov. Letos so prejeli več kot 30 prijav, izdali pa so že štiri odločbe zaradi neurejene vegetacije.
V Mestni občini Celje je vzdrževanje javnih površin razdeljeno med več javnih podjetij:
Tudi tukaj je čiščenje listja na občinskih površinah del rednega vzdrževanja, ki ga izvajajo ta podjetja, vendar na občini priznavajo, da listja nikoli ni mogoče odstraniti povsod hkrati, zato cenijo, ko lastniki sami pometejo pločnik pred svojo hišo – tudi če je zemljišče občinsko.
»Ker listje pada neenakomerno, smo vedno hvaležni, kadar lastniki listje odstranijo tudi tam, kjer je površina v občinski lasti,« so zapisali na celjski občini. Kjer pa je zemljišče zasebno, mora za čiščenje poskrbeti lastnik sam. V tem primeru občina nadzora nad čiščenjem ne izvaja, neizvajanje teh aktivnosti pa ni sankcionirano.
Primerjava treh mest kaže, da odgovornost za čiščenje listja s pločnikov ni enotno določena po vsej Sloveniji. Čeprav v praksi občinski odloki večinoma določajo, da je skrb za pločnike javna naloga, občine hkrati poudarjajo pomen odgovornega lastništva. To v praksi pomeni, da če imamo ob cesti drevo, ki jeseni zasuje pločnik, je prav, da listje odstranimo – ne le zaradi lepšega videza, temveč tudi zaradi varnosti pešcev.