22. 3. 2012 | Besedilo: A. Z.
Namesto cest so nastali parki
22. 3. 2012 | Besedilo: A. Z.
V Galeriji Dessa v Ljubljani je na ogled razstava španskega arhitekturnega biroja Burgos & Garrido Arquitectos z naslovom Več geografije, manj arhitekture: M30 Madrid Rio Project. Arhitekturni biro, ki prihaja iz Madrida, je odgovoren za projekt ureditve ob madridski obvoznici (M30) v dolžini osmih kilometrov, prikazan na razstavi.
Leta 2003 se je madridski mestni svet odločil zgraditi osem kilometrov dolg tunel za odsek glavne mestne obvoznice, ki teče ob bregovih reke Manzares. Ko je bila cesta pred tridesetimi leti zgrajena, je presekala povezavo med mestom in reko, zato je območje postalo izolirano, nedostopno in nevidno. Z izgradnjo tunela se je v sedišču mesta sprostilo ogromno območje.
Projekt obsega ureditev obrežij reke Manzanares v dolžini 8 km, ki poteka skozi mesto, načrtovanje 115 hektarov parkovnih površin, 12 mostov in šest hektarov javnih in športnih površin. Poleg tega je načrt obsegal še informacijske in umetniške centre, urbano plažo, otroška igrišča in kavarne ter obnovo vodnih objektov kot dela arhitekturne dediščine. Izdelan je bil tudi urbanistični načrt za bližnja območja v velikosti 880 ha, ki je poudarjal vlogo javnih površin v neposredni bližini reke.
"Na vrhu te ogromne »podzemne konstrukcije« smo večinoma uporabili rastlinje, da bi ustvarili gosto, bogato zeleno površino, ki je hkrati umetna, urbana in bivalna. Skoraj polovica površine projekta se nahaja nad tuneli in spremljajočimi tehničnimi objekti, ki so potrebni pri takšnih velikih urbanih infrastrukturah," pravijo v biroju Burgos & Garrido Arquitectos. Gre za enega najpomembnejših projektov, izvedenih v Madridu v zadnjih desetletjih in verjetno eden najbolj ambicioznih v Evropi. "Morda gre za prvi primer novega pristopa, ki povezuje velike infrastrukture in grajeno mestno tkivo z naravnim okoljem, ki jih obdaja. Na istem prostoru se spajajo: pokrajina, mesto, arhitektura in urbana infrastruktura, ki ustvarjajo večjo prostorsko raznolikost in nastane mesto, ki je bolj zeleno, bolj bivalno in vzdržnostno," so še zapisali.
Projekt, ki je že zaključen, povezuje Madrid z dragoceno pokrajino okoli mesta. S pomočjo pogozdenega koridorja, rečnih bregov, ducata brvi in stezic, ki povezujejo soseske in premoščajo infrastrukturo, ki jih je nekoč delila, je reka Manzanares postala vez med mestom in zaledjem.
V zadnjih desetih letih je bilo delovanje biroja usmerjeno v oblikovanje in konstrukcijo javnih prostorov, parkov in oblikovanju krajine z vidika socialne in okoljske vzdržnosti. Med zadnjimi izvršenimi projekti je Madrid Río Project eden zadnjih, trenutno pa se ukvarjajo z ureditvami rek v Španiji, in sicer v Talaveri, Toledu, Madridu in Albaceti.
Poleg tega so načrtovali in gradili javne stavbe in socialna stanovanja. Delajo tudi v tujini, kjer se trenutno ukvarjajo z ureditvijo avtoceste v Limi (Peru), z rezidenco španske ambasade v Canberri (Avstralija) in naseljem s 70 socialnimi stanovanji v Eindhovnu (Nizozemska).
V mesecu marcu je pokroviteljstvo nad Evropsko prestolnico kulture prevzela Španija. Zato so povabili k sodelovanju omenjeni biro, saj je med drugim leta 2010 zmagal na mednarodnem natečaju za brv na Lentu v Mariboru. Arhitekti bodo imeli v Mariboru predavanje, sodelovali pa bodo tudi na okrogli mizi.