29. 10. 2015 | Besedilo: K. Ž./STA
Celovita arhitekturna politika podlaga za povezovanje med področji
29. 10. 2015 | Besedilo: K. Ž./STA
Kakovostna arhitektura in gospodarno urejen prostor sta bila v Nacionalnem programu za kulturo (NPK) 2014-2017 prepoznana kot polje širšega javnega interesa, ki potrebuje politiko varstva in razvoja, zato se je ministrstvo za kulturo lotilo priprave celovite arhitekturne politike. Ta naj bi bila na državni ravni potrjena do leta 2016, kar je tudi eden ciljev NPK.
Kot so pojasnili na ministrstvu, so strategijo arhitekturne politike začeli pripravljati leta 2013, po sprejetju resolucije o Nacionalnem programu za kulturo (NPK) 2014-2017. Na podlagi pogodbe z Zbornico za arhitekturo in prostor Slovenije je bila opravljena raziskava z naslovom Izhodišča za arhitekturno politiko.
Prva javna razprava o vsebini raziskave je minuli teden potekala v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje. Kot je dejal arhitekt Miha Dešman, ki je vodil razpravo, je Slovenija ena redkih evropskih držav, ki še ni sprejela celovite arhitekturne politike. Pri pripravi strateškega dokumenta, ki so ga na ministrstvu naslovili Arhitektura za ljudi, se je pokazalo, da imamo živo in bogato arhitekturno kulturo, dobre arhitekte ter močno dediščino in tradicijo. Pestijo pa nas težave, ki so deloma povezane s krizo in deloma s tem, da so stvari nepovezane.
Arhitektura in urbanizem sta pomembni dejavnosti, ki sta v javnem interesu, a se ta ne izvaja na ustrezen način. Raziskava je pokazala, da pri urejanju prostora premalo sodelujejo arhitekti, premalo jih je zaposlenih v javni upravi oziroma da premalo arhitektov z njo sodeluje, je poudaril Dešman. Ker pri uresničevanju javnega interesa na področju kulture sodeluje več področij, jih je treba povezat horizontalo in prav arhitekturna politika naj bi bila podlaga za povezovanje in komunikacijo.
Na ministrstvu so pojasnili, da so pripravljavci izhodišč arhitekturne politike izhajali iz resolucije Sveta o arhitekturni kakovosti iz leta 2001, ki predvideva krepitev prizadevanj za vključitev arhitekture, še zlasti njene kulturne razsežnost, v vse politike, posebej tiste, ki so povezane z gospodarsko in socialno kohezijo.
V delih, kjer je takšna struktura ukrepov, da so za razvoj in prenovo mest zagotovljena evropska sredstva, pa so se opirali tudi na cilje nove evropske perspektive - operativni načrt 2014-2020. Kot je pojasnil Dešman, gre za štiri osnovne izzive in cilje: kakovostna arhitektura, pametna rast, trajnostna rast in vključujoča arhitektura.
Ob pripravi dokumenta so po Dešmanovih besedah pregledali tudi arhitekturne politike v drugih evropskih državah, predvsem v skandinavskih, pa tudi v Veliki Britaniji in v bližnjih državah, recimo Avstriji. Po Dešmanovem mnenju so nam vse lahko vzor, upoštevati pa velja tudi naše posebnosti tako po kakovosti kot dediščini. "Poleg tega je treba pri nas upoštevati, da se nam je z gospodarsko krizo po letu 2008 popolnoma razsulo gradbeništvo in da je s tem kolateralno škodo utrpelo tudi področje arhitekture," je povedal Dešman.
Kot kažejo statistike, je gradnja stanovanj v petih letih izjemno upadla, podobno je z drugimi naročili. Po Dešmanovih besedah bi morala država prevzeti obvezo, da bo zgledni javni naročnik, poleg tega bi bilo potrebno za vsa javna naročila ponovno uvesti sistem odprtega natečaja. Ta je bil v preteklosti največja kvaliteta, zaradi katere je slovenska arhitektura v zadnjem desetletju dosegla mednarodno prepoznavnost.
Na ministrstvu so še pojasnili, da naj bi bila v kratkem oblikovana tudi medresorska delovna skupina, njeno ustanovitev predvideva tudi NPK, ki bo izhodišča umestila na raven osnutka arhitekturne politike. Osnutek bo šel v javno razpravo, nato pa na obravnavo v DZ in na vlado.