18. 11. 2016 | Besedilo: Aleksandra Zorko | Fotografije: arhiv oblikovalke
Sodoben poklon čipki
18. 11. 2016 | Besedilo: Aleksandra Zorko | Fotografije: arhiv oblikovalke
V galeriji UAUU na Gosposvetski 7 v Ljubljani je do 25. novembra 2016 na ogled prodajna razstava Bajka oblikovalke tekstilij Arijane Gadžijev. Okrasne blazine, tekstilne lutke in tiskane slike pripovedujejo zgodbe desetih bajeslovnih živali, značilnih za naš prostor, ki jih je avtorica na svojstven način prenesla v sodobno oblikovanje za dom.
Vsem izdelkom je, kot pravi avtorica, skupen tisk kot vizualni in oblikovalski medij. Kolekcija je delno nastala že preteklo leto, ko se je odzvala na povabilo društva SOTO k projektu Made in Slovenija, katerega idejni vodji sta bili Sanja Grcić in Almira Sadar. "Pri projektu, kjer se je vsak oblikovalec na svoj način poklonil slovenski tekstilni tradiciji (v mojem primeru je bil to poklon čipki, ki sem jo interpretirala v obliki tiska), je bilo glavno vodilo predstaviti lokacijo proizvodnje in udeležene sodelavce, umetnike, proizvajalce ter obrtnike, ne pa zgolj ime posameznega oblikovalca. S projektom smo poleg domače Ljubljane obiskali tudi Dunaj in Prago, kjer smo bili deležni odličnega odziva. Glede na uspešnost skupnega projekta in kolekcije Bajka, sem se odločila, da slednjo dopolnim še z novimi motivi in jo na povabilo Univerzalnega Ateljeja Uličnih Umetnosti (UAUU) predstavim še na samostojni razstavi," pojasnjuje oblikovalka Arijana Gadžijev, ki je navdih zanjo našla v naravi, ljudskem pripovedništvu, etnologiji, sodobnem kaosu in lastni domišljiji, vse skupaj pa s svojim značilnim avtorskim pristopom prelila v sodobne izdelke.
Za navdih ljudski motivi
"Ljudska motivika mi je od nekdaj blizu. Že kot otrok sem rada poslušala različne zgodbe, pripovedovala in izmišljevala si jih je tudi moja pokojna babica. Danes se mi zdi zlasti zanimivo, kako lahko skozi pravljice, legende, bajke spoznaš naravo človeka," odgovarja oblikovalka tekstilij na vprašanje, zakaj jo je navdihnila ljudska motivika.
Črpanje iz preteklosti ji, kot še pravi, v primeru, ko gre za določene zgodbe, pomeni stik z domišljijo. "Včasih so si ljudje veliko stvari domišljali, da so si seveda razlagali določene pojme, ki so danes realno razloženi in znanstveno ovrednoteni. A ravno ta domišljija se mi je vedno zdela zanimiva, zabavna, včasih bizarna in kot taka pester navdih za ustvarjanje nečesa sicer zelo vsakdanjega, ki je hkrati uporabno. Ravno ta kontrast med (ne)resničnostjo zgodbe in sodobno uporabnostjo izdelka, ki je včasih zelo banalna, se mi zdi zanimiva kombinacija, ki me vedno znova navdihuje k nadaljnjemu ustvarjanju," pojasnjuje sogovornica, kako prepleta navdih iz preteklosti in sodobno oblikovanje.
Kolekcijo dodatkov za dom Bajka, v kateri se prepletajo zgodbe in karakterji desetih bajeslovnih živali, zaznamujejo eklektični vzorci in motivi, ki s tehniko tiska na sodoben način oživljajo slovensko tekstilno tradicijo, ki se ji avtorica poklanja z avtorsko interpretacijo čipke. Kot še dodaja, je oživljanje stare tehnike s sodobnimi oblikovalskimi pristopi nujen poklon tradiciji in rokodelski ter umetniški izdelavi, ki v današnji družbi zelo hitro izginja.
Od modnega oblikovanja do dodatkov za dom
Arijana Gadžijev, sicer magistrica umetnosti s področja tekstilnega oblikovanja, deluje kot samostojna oblikovalka tekstilij tako modnih kot tudi izdelkov za dom, ki jih ustvarja pod lastno blagovno znamko, poznamo pa jo tudi kot ilustratorko pravljic za otroke. Za svoje delo je bila že večkrat nagrajena, prav tako je sodelovala na številnih oblikovalskih dogodkih, razstavah in modnih revijah doma in v tujini.
"Pri svojem ustvarjanju se od začetka samostojne oblikovalske poti osredotočam zlasti na oblikovanje vzorcev in posameznih motivov, velikokrat figuralnih, ki jih prilagodim za tisk na tekstil," pojasnjuje sogovornica in dodaja, da večinoma dela projektno in ne serijsko, zato je zanjo vsak izdelek svojevrsten izziv. "Ustvarjanje izdelkov za dom mi je v posebno zadovoljstvo, saj se mi zdi, da določene motive lahko izrazim svobodneje kot na oblačilih, ti izdelki nekako zaživijo svoje življenje," še pravi oblikovalka.