23. 6. 2017 | Besedilo: Aleksandra Zorko
100 stolov v 100 dneh
23. 6. 2017 | Besedilo: Aleksandra Zorko
"Popoln stol ne obstaja," pravi italijanski oblikovalec Martino Gamper, ki se je pred dobrimi desetimi leti lotil projekta 100 Chairs in 100 Days (100 stolov v 100 dneh). Iz starih odpadnih delov stolov je vsak dan oblikoval en nov unikaten stol. Kolekcija njegovih stolov že od takrat potuje po najrazličnejših galerijah po celem svetu. Do 13. avgusta 2017 je na ogled v mestni galeriji v mestu Wellington na Novi Zelandiji.
Približno dve leti je oblikovalec Martino Gamper po londonskih ulicah in domovih prijateljev zbiral odvržene in odslužene stole ter jih nato v sto dneh preoblikoval v nove zgodbe.
"Sto stolov nisem oblikoval zase ali zato, da bi rešil odvržene stole z londonskih ulic. Moja motivacija je bil proces izdelave, nastanka tega kosa pohištva. Izziv so bile zlasti omejitve pri oblikovanju, tako pri materialih, slogu, oblikovanju kot tudi pri času, ki sem ga imel na voljo," pojasnjuje Gamper in dodaja, da ga je k tako veliki številki v tako kratkem času spodbujalo dejstvo, da mora biti vsak stol unikaten. Želel je raziskati, pripoveduje, kako lahko ustvari uporaben nov stol s kombinacijo različnih slogov in posameznih starih kosov. Skozi proces ustvarjanja je nastala tudi knjiga risb, nekakšna zbirka različnih možnosti, ki jih je ponujal nabran material.
"Upam, da moji stoli predstavljajo in slavijo geografsko, zgodovinsko in človeško plat oblikovanja: kaj nam lahko povedo o kraju nastanka, od koder izvirajo, ali celo o njihovih prejšnjih lastnikih? Zame so zgodbe, ki se skrivajo za mojimi stoli, prav tako pomembne kot njihov slog ali celo funkcija," razmišlja oblikovalec in dodaja, da si želi, da bi njegov projekt spodbudil nov pristop k oblikovanju, ljudi k razmišljanju, hkrati pa na novo postavil vrednost, funkcionalnost in primernost slogov za določene tipe stolov. "Kaj se zgodi s statusom in potencialom plastičnega vrtnega stola, ko ga oblečemo v drago in razkošno rumeno usnje," se sprašuje oblikovalec, ki je leta 2010 za podjetje Magis zasnoval svoj prvi industrijsko izdelan stol z imenom Vigna. Ta ima kovinsko ogrodje, zgornji del se okrog nog ovija kot ovijalka in jim s tem daje večjo trdnost, sedalo pa je iz plastike in na izbiro v različnih odtenkih.
Gamperjev projekt 100 stolov v 100 dneh je bil prvič predstavljen leta 2007 v Londonu, dve leti pozneje so stole na ogled postavili še v Düsseldorfu in Milanu, leta 2010 v San Franciscu, leta 2013 Atenah, leta 2015 v mestu Marugame na Japonskem in preteklo leto v Melbournu. Razstava, ki je zdaj na ogled v mestu Wellington na Novi Zelandiji, je nastala s pomočjo italijanske galerije Nilufar, katere ustanoviteljica je Nina Yashar in ki ima v lasti kolekcijo Gamperjevih stolov. Med pripravo razstave je oblikovalec posebej za to priložnost izdelal še en stol.
Martino Gamper se je rodil v mestu Merano v Italiji leta 1971. Po končanem pripravništvu s področja izdelave pohištva v domačem mestu je vpisal študij kiparstva na Dunaju, leta 2000 pa diplomiral na Royal College of Art v Londonu pri oblikovalcu Ronu Aradu. Do zdaj je sodeloval pri številnih umetniških in oblikovalskih projektih ter razstavah. Tako je leta 2014 kuriral razstavo Design is a State of Mind v londonski galeriji Serpentine Sackler Gallery, leta 2015 pa oblikoval nove izložbe za trgovine blagovne znamke Prada po vsem svetu.