26. 2. 2015 | Besedilo: Aleksandra Zorko | Fotografije: Aleksandra Zorko
Novosti iz Frankfurta: Pisani svet dodatkov za dom
26. 2. 2015 | Besedilo: Aleksandra Zorko | Fotografije: Aleksandra Zorko
Legenda finskega oblikovanja Tapio Wirkkala, ki bi letos praznoval stoti rojstni dan, se je zapisal v zgodovino oblikovanja. Največji pečat je pustil z izdelki iz stekla, ki jih izdelujejo še danes in so bili skoraj petdeset let od nastanka na ogled tudi na nedavnem sejmu Ambiente v Frankfurtu. Ta je sicer ponudil množico novih, lepih, inovativnih, duhovitih izdelkov za dom, ki (razen redkih izjem), bolj kot pišejo zgodovino oblikovanja, predstavljajo nove smernice za prihajajočo sezono.
Nemški profesor in oblikovalec Hansjerg Maier-Aichen, ki je na sejmu vodil posebne oglede za novinarje, pravi, da smo se znašli sredi paradigme, po kateri naj bi delali manj izdelkov, a te boljše, kakovostnejše in za dolgotrajnejšo uporabo, da med drugim ne bi izčrpali virov, iz katerih nastajajo. Ugledni profesor vidi rešitev v dobrih oblikovalskih zgodbah, ki ne ponujajo le prvovrstnega izdelka, ampak ga presegajo zaradi detajlov, drugačne izbire materialov in socialne note. Prav slednja postaja po njegovem mnenju vse pomembnejša. Tako je bil na sejmu v ospredju projekt Basket Case, ki sta ga v Zimbabveju izpeljala priznana francoska oblikovalka Matali Crasset in nemški oblikovalec Sebastian Herkner. Oba sta se podala v to afriško državo in sta na različnih koncih sodelovala z domačinkami, ki ročno pletejo košare in jim je ta obrt pomemben vir zaslužka za preživetje. Namen oblikovalske izmenjave je bil izkoristiti njihovo znanje in tehnike izdelave, hkrati pa jim predstaviti nove možnosti. Tako je oblikovalec Sebastian Herkner, kot je povedal na sejmu, želel v njihove izdelke iz naravnih črno-belih vlaken vnesti še nekatere druge barve in materiale. Odkril je namreč, da na tistem koncu sveta nastajajo tudi čudovite glinene sklede, zato se je odločil to dvoje združiti. Tako nastali izdelki so bili na ogled tudi v Frankfurtu in so vzbudili kar precej zanimanja. Sicer pa se je Herkner predstavljal tudi na razstavnem prostoru podjetja Rosenthal, saj je zanj oblikoval dodatke za dom v trendovskih pastelnih odtenkih.
Modra barva se je prikradla tudi na porcelan
Na porcelan se je prikradla modra, kot kažejo napovedi z modnih brvi, barva letošnje pomladi in poletja. Na jedilni mizi jo kombinirajo z bež in rjavimi odtenki ter naravnim lesom. Prav kombinacija lesa in belega porcelana je tista, s katero ne morete zgrešiti v novi sezoni, saj tudi ta spada med trendovske. Poleg pisano nežno potiskanega porcelana je bilo namreč na ogled nekoliko več izčiščenega belega, povsem brez okrasja. To so snovalci trendov in oblikovalci dodali z drugimi rečmi. Recimo zelo priljubljen dodatek na jedilni mizi so robustne namizne luči v industrijskem slogu. A kot vedno na lepo pogrnjeni mizi ne sme manjkati cvetje in zelenje v vazi, še bolje v več vazah ali kakšnem drugem predmetu, ki spominja nanjo. Vejice cvetja ali zelenja so bile nepogrešljive. Nekateri so se odločili za minimalistični pristop z eno vejico v vazi, drugi so na svojih razstavnih prostorih pričarali pravo džunglo, recimo pri podjetju Hutschenreuther so celo steno prekrili z mahom. Tretja interpretacija cvetja in porcelana pa so bile fototapete in poslikave sten, ob katere so potem postavili dokaj izčiščene kose jedilnega servisa.
Na splošno pa je pri tem delu opreme za dom še vedno veliko pastelnih odtenkov, bakrenih dodatkov, prosojno obarvanega stekla. Prav tako je priljubljeno kombiniranje različnih materialov, na primer keramike, stekla, kovine. V ospredju so ročna izdelava, zgledovanje po starih tehnikah in iskanje inovativnosti, drugačnosti. Na sejmu so namreč med množico lepih in privlačnih izdelkov izstopali tisti, ki imajo za sabo zanimivo zgodbo, oblikovalca, ki je znal pričarati nekaj več, takšni, ki na duhovit način posegajo na področje oblikovanja in so ne nazadnje so kakovostni tako po izdelavi kot materialu.
Prvič v živo na ogled »goat mug«
Letošnji sejem si je po podatkih organizatorja ogledalo 135 tisoč obiskovalcev iz 152 držav, tudi sejmišče je bilo popolnoma zasedeno, saj je na njem nastopilo kar 4811 razstavljavcev iz 94 držav, med njimi 16 slovenskih. Obiskovalci so tako med drugim spoznali uspešne zgodbe našega oblikovanja. V živo je bila namreč prvič na ogled slovenska uspešnica na platformi za množično financiranje Kickstarter, kavna skodelica v obliki kozjega roga goat mug, s katero je avtorjem uspelo zbrati kar 458.071 dolarjev, ki jih je prispevalo 10.617 podpornikov. Goat mug je delo oblikovalskega studia Desnahemisfera in blagovne znamke Equa, ki se je tokrat drugič predstavljala v Frankfurtu. Poleg omenjene skodelice so postavili na ogled kolekcijo stekleničk Mismatch in nove oblike vrtnih posod Equa home.
Pisane copate, broške in torbe pod imenom Ursanina, ki jih oblikuje Urša Nina Cigler, so v Frankfurtu spoznali že v preteklih letih, saj je bila to že njena četrta predstavitev na sejmu Ambiente. »Vesela sem, da lahko letos pokažem tiste izdelke, ki sem jih zasnovala in ustvarila v preteklem poslovnem letu. Tako sem v Frankfurtu predstavila nove torbe, ki sem jim dodala funkcionalnost nahrbtnika. Ročaji se lahko poljubno nastavijo za več različnih načinov uporabe,« pojasnjuje Urša Nina Cigler. Med novostmi so bili tudi večji etuiji za pametne telefone s poklopcem in šolski copati za dekleta in fante. »Pričakujem oziroma želim si strank, s katerimi bi sodelovali bolj dolgoročno. Moji strateški trgi so Nemčija, Avstrija, Japonska, želim pa si tudi partnerjev iz skandinavskih držav. Mogoče se lahko nadejam več švicarskih strank glede na trenutno, zanje zelo ugodno razmerje v valutah,« razmišlja oblikovalka. Sicer pa, kot pravi, lahko na sejmu preveri trende, pridobi vtis o tem, kaj si potencialni kupci želijo in kaj iščejo, ter spozna okus posameznih narodov. Redno sodelovanje na sejmih je po njenem spodbuda k stalnemu razvoju, nadgrajevanju izdelkov in ponudbe.
Tudi oblikovalka Nika Stupica se je s svojim ročno izdelanim porcelanom, ki nastaja v majhnem družinskem podjetju Kaolin, predstavila četrtič. Kot je povedala, dojema sejem kot investicijo v sedanjost in prihodnost, na njem širi obzorja, pridobi nove stike in potencialne kupce.
Oskarjeva nagrajenka med obiskovalci sejma
Partnerska država letošnjega sejma so bile Združene države Amerike. Za to priložnost so pripravili posebno razstavo ameriškega oblikovanja, ki so jo naslovili Seashore Galore. Ameriški oblikovalec Scott Henderson, ki jo je zasnoval, je s fototapeto morske obale, zvoki in tipičnimi lesenimi gugalniki, ki jih v ameriških filmih vidimo na verandah hiš, poskušal pričarati pridih njihovega oblikovanja. Na sejmu je sodelovalo tudi 90 podjetij iz ZDA. Razstavo in nekaj razstavljavcev je predzadnji dan obiskala tudi z oskarjem nagrajena filmska zvezda Helen Hunt, ki je pritegnila kar nekaj pozornosti medijev. Za prihodnje leto so kot partnersko državo napovedali Italijo, pred tem pa so to vlogo že imele Danska, Francija in Japonska.
Nekatera podjetja so poleg oblikovalcev ali kakšnih drugih medijsko znanih imen na svoje razstavne prostore povabile priznane kuharje, ki so za to priložnost pripravili kakšno jed ali se podpisali pod novo kolekcijo posode.