Sejem pohištva i Saloni v Milanu: Svetla prihodnost oblikovanja
Za prihodnje oblikovalske dosežke in izdelke ni treba skrbeti. Na eni strani uveljavljeni, izurjeni in slogovno izpopolnjeni oblikovalci, na drugi mladi nadobudneži, ki v svet estetike bivanja vstopajo s krepko mero ustvarjalnosti in samozavesti. Pretekli teden smo lahko na mednarodnem sejmu oblikovanja i Saloni v Milanu, ki je letos poleg 52. pohištvenega sejma združeval še bienalna sejma svetil Euroluce ter pisarniške opreme SaloneUfficio, videli oboje.
Na sejmu v italijanski prestolnici mode in oblikovanja se ti tudi po več kot desetletnem obiskovanju še vedno zdi, kot bi bilo prvič, ko na dobro znanih razstavnih prostorih vznemirjeno odkrivaš nove trende in izdelke. Na obrobju Milana že v jutranjih urah mrgoli ljubiteljev lepega, vsi v pričakovanju novih zamisli za letošnje leto. S ponudbo več kot 2700 razstavljavcev in oblikovalcev je bila večina, vsaj po obrazni mimiki in občasno značilnem italijanskem pretiranem navduševanju sodeč, izjemno zadovoljna. Kako tudi ne, saj so oblikovalci predstavili veliko lepega. Osrednje smernice, ki jih bo mogoče videti v vseh večjih in trendovskih pohištvenih salonih, so žive in intenzivne barve, grafični vzorci in cvetlični potiski, večnamensko in sestavljivo pohištvo, naravni materiali, ki se lahko uporabljajo v notranjih in zunanjih prostorih, čiste, puristične linije ter dodatki v razkošnih zlatih odtenkih.
Barve
Smaragdna barva, ki jo je za letos napovedala družba Pantone, je bila ena bolj priljubljenih v razkošni paleti odtenkov, ki so prevladovali tudi v letošnjih modnih zapovedih, pojavljala pa se je predvsem v kombinaciji z luksuznimi materiali. Petrolejsko modra in fluorescentno rumena pa poživljata sicer precej naravne in sive odtenke. Zaradi vse pogostejše prostorske stiske so oblikovalci iskali in tudi našli rešitve za majhne prostore, s sestavljivim večnamenskim pohištvom, ki s preprostim prilagajanjem in dodajanjem elementov spremeni namembnost, obliko in sam prostor. Vse bolj si v svet industrijskega oblikovanja utirajo pot tudi velike modne hiše. Letos so se z linijami pohištva in dodatkov za dom v nadvse varovanih in nadzorovanih razstavnih prostorih predstavile modne hiše Missoni, Hermes, Versace, Fendi, Armani, Kenzo, Diesel, Blumarine, Roberto Cavalli, Issey Miyake in druge.
Svetovno priznani in vodilni oblikovalci so tudi tokrat ostajali v središču pozornosti in dokazovali svojo vsestranskost pri različnih razstavljavcih. Zaha Hadid je za Citigo oblikovala marmornate mizice, ki zabrisujejo meje med oblikovanjem in umetnostjo, na drugi strani je svojo namizno luč Taj mini v veleblagovnici la Rinascentete v središču mesta, na še eni lokaciji tedna oblikovanja, predstavil Ferruccio Laviani. Ta je obiskal tudi razstavno galerijo Kartell, kjer so se v izložbenih oknih svetila dela priznanih oblikovalcev, s Patricio Urquiolo na čelu, katere izdelke je na letošnjem salonu predstavilo kar petnajst podjetij. Velikani, kot so Artek, Edra in drugi, so predstavili svojo retrospektivo del, Flos, Poltrona Frau in Meritalia pa so obudili pretekle uspešnice.
Svetila
Dobesedno svetla je prihodnost svetil, ki vedno znova razkrivajo in poudarjajo širino in neskončno kreativnost in domišljijo. Svetila neštetih oblik, materialov in barv so od nekdaj veljala za prav posebno področje oblikovanja. Lahko bi rekli, da oblikovalci svoje najboljše ideje uokvirijo prav v njih. Sejem Euroluce je tudi letos postregel s kopico atraktivnih in mogočnih luči. Med oblikami so prevladovali razkošni lestenci, pri slogu barok in minimalizem ter med materiali steklo. Inventivni Ingo Mauer je pripravil pravo estetsko in tehnološko poslastico, prvo s svetilom, ki ga sestavljajo jedilni pribor in krožnik špagetov s paradižnikovo omako, ter drugo »My new flame lüster«, ki združuje prvi in najnovejši vir svetlobe, plamen in sveteče diode.
Pisarne
Drugi bienalni sejem pisarniške opreme SaloneUfficio pa je pravo nasprotje. Z izjemo nekaterih oblikovalcev, kot so brata Bouroullec za Vitro ter Karim Rashid, ki so sterilno okolje, h kateremu se nagiba velika večina oblikovalcev, zamenjali s fantazijskim dizajnom in pisanimi barvami. Morda so pisarne neprivlačno področje oblikovanja, morda pa zaradi gospodarske krize primanjkuje pravega izziva, a dejstvo je, da je to okolje, ki ga je oblikovalsko mogoče še precej nadgraditi in ima zato velik potencial, tudi finančni. V okviru sejma je svoj projekt Office for living izvedel priznani francoski arhitekt Jean Nouvel. V posebnih sobanah je uredil pet različnih in nenavadnih pisarniških okolij ter z njimi predstavil svoje videnje in dojemanje pisarne, prostora za ustvarjanje, kot del vsakdanjega življenja.
Mladi
Vsako leto v okviru sejma poteka še sejem SaloneSatellite, namenjen mladim oblikovalcem in oblikovalskim šolam z vsega sveta. Že tretje leto so podelili nagrade trem najboljšim oblikovalcem, ki so morali poleg prototipa predstaviti še izdelek, povezan z bienalnima sejmoma. V skladu z osrednjo temo letošnjega sejma, to so bile inovacije, je glavno nagrado dobila simpatična mlada oblikovalka Tania da Cruz. Na Portugalskem rojena Tania je predstavila stenske obloge, narejene iz odpadne plute, ki se uporablja v gradbeništvu, predvsem v predelnih montažnih stenah in tleh. Po prejemu nagrade nam je zaupala, da je material uporabila zaradi njegovih izolativnih lastnostih, tako akustičnih kot toplotnih. »Za pluto sem se odločila, ker je zelo lepa, iz nje lahko oblikujemo modularne plošče, ki omogočajo usmerjanje odboja zvoka in ustvarjanje stenskih vzorcev.«
Čar prefinjene estetike in elegance, pomešane z inovativnostjo in mladostnostjo, je bilo opaziti tudi na ulicah Via Tortona in Via Savona, ki sta poleg osrednjega sejmišča Rho pomembni prizorišči milanskega tedna oblikovanja. Svoja vrata v tem času odprejo različni »showroomi«, v katerih potekajo dogodki in druženja. Med sicer precej napornim pohajkovanjem po živahnih in nenavadnih ulicah, kjer se prepletata ljudska preprostost in luksuzna estetika, smo si ogledali razstavo singapurskih nagrajenih mladih oblikovalcev. Singapursko združenje pohištvene industrije se je v Milanu predstavilo prvič. V projektu Singapore Lah! – The Design Showcase je sodelovalo sedem oblikovalskih studiev Acidstudio, Creativeans, Desinere, Jarrod Lim Design, Kelvin Teo, NextOfkin Creatives, Studiorigins, ki so več kot potrdili azijski oblikovalski talent in občutek za lepoto, viden tudi pri množici azijskih obiskovalcev.
---
Slovensko oblikovanje v Milanu
Na sejmu pohištva, v delu, kjer se predstavljajo podjetja s ponudbo stilnega pohištva, je že enajstič sodelovalo tudi podjetje Stilles. Tokrat so svoj razstavni prostor spremenili v moderno hotelsko sobo. Na sejmu luči je prvič razstavljalo podjetje Astel lighting. Predstavili so LED-svetila za bazene in vrtove. Slednje so predstavili prvič, in kakor pravijo v podjetju, je bil odziv pozitiven.
Oblikovalka Nika Zupanc se je predstavila na štirih različnih razstavnih prostorih: pri novi blagovni znamki A lot of Brasil je bil na ogled stol Maid chair, stol Golden chair je bil del novosti, ki so jih predstavili pri nizozemskem podjetju Moooi v showroomu podjetja v coni Tortoni. Druge njene novosti pa so bile na ogled v sloviti galeriji Rossana Orlandi, kjer se je predstavila tretjič.
V coni Tortoni, in sicer v Studio Piu, je prvič nastopilo tudi podjetje Tapetništvo Novak, ki je razstavilo gugalnik Googy oblikovalke Nine Mihovec v štirih različnih ambientalnih postavitvah.
Oblikovalka Tina Rugelj je tokrat svojo kolekcijo Moj betonski vrt, s katero je lani nastopila na SaloneSatellite, postavila na ogled v predelu Ventura Lambrate, kjer je svoje izdelke razstavljala na kurirani razstavi Ventura Warehouse. Prostori svobode, pravi oblikovalka, so novo poglavje v omenjeni kolekciji, ki jo je dopolnila z enosedom, vazo, vrtno svetilko in vrtnim umivalnikom. Vsi so izdelani iz vlaknocementa. »Kolekcija je odgovor na potrebo po oblikovanju filigranskega pohištva z estetskimi lastnostmi betona, hkrati pa predstavlja beton iz drugega zornega kota, saj spreminja hladen material v elegantne oblike in tanke predmete v statično močne elemente. Grobemu materialu daje poetično razsežnost,« pravi Tina Rugelj.
Malo drugače je bilo del dogajanja v Milanu podjetje Intra lighting, svoja LED-svetila so predstavili v funkciji. V coni Tortoni v Pavilionu Visconti, kjer so priznani italijanski oblikovalci svetlobe in arhitekti Fabrizio Batoni, Filippo Cannata, Marco Piva, Massimo Roj in Toti Semerano predstavili koncept pod imenom Good Emotion, so njihove luči osvetljevale arhitekturne instalacije.