Kuhinja Smreka in Terrazzo (na fotografiji zgoraj) je preplet dveh avtohtonih materialov, kot samo ime pove, smreke in teraca. »Zadali smo si nalogo, da bi iz tega materiala, ki ga je pri nas v izobilju, naredili kuhinjo. Smreki sem dodal še teraco, ker je prav tako zapostavljen, a je bil v prejšnjem stoletju precej uporabljan, znana je Plečnikova uporaba tega materiala. Zdaj postaja znova aktualen, zlasti v Švici in Avstriji je kar priljubljen,« je pojasnil oblikovalec Julijan Krapež, ki je skoraj vsako leto med nagrajenci na sejmu. Umetnim materialom ne oporekam funkcijske identitete, pravi oblikovalec, a zakaj ne bi uporabili naravnega, ki je bil nekoč uveljavljen v kuhinjah. Poudarek je bil na izboru razpoložljivih domačih in cenovno dostopnih materialov, uporabljena smreka namreč izhaja iz savinjskih gozdov. Masivni les smreke v naravni podobi z vsemi grčami je premazan s posebnim premazom, da ne vpija in se lahko čisti, prav tako je protivpojno obdelan teraco. V otočni del kuhinje je vgrajena izvlečna miza kot dodatna delovna površina. Visoka zidna omara ima daljinsko vodena električna vrata, za katerimi je funkcionalno zasnovana notranjost.
V sklopu kuhinje sta še krušna kuhinja in preoblikovana mentrga, ki je po Krapeževih besedah tipičen ljudski pohištveni element, nekoč namenjen pripravi kruha: »Peka domačega kruha je znova aktualna, in da bi pokazali kulturo priprave kruha, smo se odločili tudi za ta samostojni element.« Posodobljena mentrga ni uporabna zgolj za gnetenje testa, ampak je priročna večnamenska omarica, v kateri so lahko shranjeni različni pripomočki. Posebno pozornost je oblikovalec namenil še ribniški suhi robi. S prodajo kuhinje v kompletu, pojasnjuje, bi tudi suha roba dobila dodano vrednost.
Kuhinjo Smreka in Terrazzo je mednarodna strokovna komisija, ki so jo sestavljali Barbara Delucca (Italija), Rianne Makkink (Nizozemska) ter Janez Koželj, Jure Miklavc in Vladimir Pezdirc (predsednik komisije), uvrstila med Top 5 – pet najboljših in jo med njimi razglasila za najboljšo med njimi – Top of the Top. Pohištvo Potočnik je za omenjeno kuhinjo prejelo tudi priznanje Društva oblikovalcev Slovenije (v komisiji so bili Jana Mršnik, Mateja Panter in Jurij Dobrila), poleg tega ga je Gospodarsko razstavišče uvrstilo med tri dobitnike nagrade za najlepši razstavni prostor.
Pet najboljših
Mednarodna komisija je med pet najboljših izbrala tudi počivalnik Natuzzi Revive (oblikovalec Formway Design), ki ga zastopa podjetje Maros, stol Keep it simple (oblikovanje Studio Desnahemisfera) podjetja Donar, večnamenski element Lessi oblikovalca Luka Bassanezeja (izdelava LIP Pohištvo), modularno urbano opremo Moment podjetja Aklih moment (oblikovanje Domen Gregorič, Jan Ravbar in Grega Logar). Tokrat so podelili še posebno nagrado, ki jo je prejel hrvaški oblikovalec Bruno Velčić s Cresa za ročno izdelane kuhinjske pripomočke Island Spirit.
Podjetje Donar je bilo znova med petimi najboljšimi, tokrat s stolom Keep it simple. Ta je plod sodelovanja z oblikovalci iz Studia Desnahemisfera, ki ga sestavljajo Dejan Kos, Damir Islamović in Klemen Smrtnik (lani so se ti oblikovalci uvrstili med deset najboljših s kavčem Prima, izdelanim v podjetju M Tom). Delovni stol Keep it simple je poseben zaradi inovativne rešitve pritrjevanja blazin, te so namreč pritrjene z magneti, vkomponiranimi v tkanino, ter uporabe naravnih materialov kot nosilne konstrukcije.
»Design je eden od ključnih delov strategije podjetja. Redno sodelujemo tako z domačimi kot tujimi oblikovalci. Sodelovanje z oblikovalci, arhitekti je nujno pri vsakem produktu. Pri oblikovanju ne gre samo za iskanje likovnih rešitev, temveč tudi za tiste, ki jih oblikovalski proces rešuje pri samem razvoju izdelka, v proizvodnji in seveda pri iskreni zgodbi izdelka. Ne samo da je oblikovanje eden od ključnih procesov pri snovanju novega izdelka, temveč je tudi nujen pri vstopu na najbolj zahtevne trge,« pojasnjuje Matej Feguš, direktor podjetja Donar.
Oblikovalci Domen Gregorič, Jan Ravbar in Grega Logar, ki delujejo v podjetju Aklih moment, so oblikovali modularno urbano opremo Moment in z njo prepričali mednarodno komisijo. Zasnovali so klopce, svetila, korita, koše za smeti. Kolekcija je izdelana iz sibirskega macesna, kovinskega ogrodja in kerrocka. Vsi elementi imajo vgrajeno pametno tehnologijo (brezžično povezavo, možnost polnjenja telefonov, tabličnih računalnikov in drugih pametnih tehnologij), ki jo avtorji razvijajo sami, in osvetlitev. Ta je lahko interaktivno povezana, ne glede na to, ali so elementi postavljeni skupaj ali na različnih koncih mesta ali parka.
Oblikovalec Luka Bassaneze je avtor večnamenskega trinožnega elementa Lessi, ki ga je mednarodna komisija prav tako uvrstila med pet najboljših. Kot je pojasnil oblikovalec, je izdelan iz masivnega orehovega lesa, ki je površinsko obdelan z naravnimi olji, primeren pa za notranjo in zunanjo uporabo: »Elementi iz visoko poliranega nerjavnega jekla, ki so pritrjeni na spodnji del nog, kot distančniki v varujejo leseni del pred obrabo in stikom z mokrimi tlemi pri zunanji uporabi. Kovinske objemke v osrednjem delu podnožja omogočajo dodatno nastavljivost višine sedala oziroma površine in dajejo izdelku dodano vrednost ter možnost prilagajanja potrebam uporabnikov.« Trinožnik je uporaben za različne namene: kot nočna omarica ob postelji v spalnici, v dnevni sobi kot mizica za svetilko, v kopalnici kot stol ali na terasi kot del sedežne garniture. Kakor še pojasnjuje oblikovalec, je predvidel tudi izpeljanke z oblazinjenim delom iz naravnih pletenih in usnjenih materialov ali vodoodbojnih za zunanjo uporabo.
Ergonomski počivalnik Natuzzi Revive (oblikovanje Formway Design, zastopa podjetje Maros), izdelan iz usnja, se nagiba samodejno, brez ročnega pomikanja. Njegovo naslonjalo ima poseben mehanizem, ki se prilagaja teži telesa in omogoča enakomerno nagibanje, to se spreminja s spreminjanjem položaja uporabnika.
Nagrajene ideje z borze oblikovanja
Komisija v sestavi dr. Dominika Batista, Janez Mesarič in Ernest Nograšek je podelila nagrade tudi oblikovalcem, ki so svoje izdelke predstavili na borzi oblikovanja Top ideje, in sicer štiri nagrade za najbolj drzne in sveže ideje. Tudi to komisijo so prepričali oblikovalci, ki stojijo za podjetjem Aklih moment, Domen Gregorič, Jan Ravbar in Grega Logar, in sicer s 3D-svetilko in 3D-zvočnikom Wave ter 3D-tiskalnikom. Svetilko in zvočnik Wave so izdelali s 3D-tiskanjem, pritrdimo ju lahko na strop, steno ali postavimo na mizo, upravljamo pa prek bluetooth povezave z mobilno aplikacijo. Uporabljeni material je zmes lesa in plastike.
Arhitektka Meta Fortuna Lamovšek je zasnovala in oblikovala hitro sestavljive otroške hiške Klipiklap, ki so prav tako prepričale komisijo. Lične hiške, ki so tudi didaktično igralo, lahko en človek sam sestavi brez orodja in vijakov v manj kot petih minutah. Izdelane so iz brezove vezane plošče.
Hrvaška oblikovalka Svjetlana Despot je zasnovala kolekcijo z imenom Inside out, ki je rezultat raziskovanja forme in strukture volnene polsti. Stol, tabure ter večje in manjše shranjevalne košarice nimajo nobenih šivov in drugih spojev, trdnost pa jim zagotavlja sam material.
Najlepši razstavni prostori
Priznanje za najlepši razstavni prostor na Top idejah je prejel Miha Kavčič, ki oblikuje pohištvo iz odpadnega lesa, na primer odsluženih lesenih vinskih sodov, napojenih z aromami vina in različnih odtenkov. Takšen kos je tudi organizator, kot ga je poimenoval avtor, površina, na katero lahko urejeno in pregledno obesimo različno gradivo, fotografije.
Gospodarsko razstavišče je po izboru posebne komisije (letos so bili njeni člani Jani Bavčer, Mladen Treppo in Damjan Uršič) podelilo tri enakovredne nagrade za odličnost v oblikovanju razstavnega prostora, s čimer želijo spodbujati izvirnost, oblikovano dovršenost in estetskost. Nagrado za najlepši razstavni prostor so si letos prislužila podjetja Strle svetila, Pohištvo Potočnik in Feliksbau (Tulikivi).
Letošnji koncept razstavnega prostora salona Strle svetila je bil Svetloba je igra, igrajte jo z nami. Iz tega so po besedah Julije Zornik Strle nastale manjša serija namiznih dekorativnih luči, stropna luč iz tekstila in stoječa luč z motivom njene hčerke Ele. »Pohištvo in vsakdanje stvari so bili postavljeni v prostor v različnih dimenzijah, tako da je bil ustvarjen občutek, kot da bi leteli skozi prostor. Bela barva je dodatno poudarila brezdimenzijsko postavitev elementov, kot sanje, s svetlobo pa je prostor dobil še en element – senco,« je pojasnila Zornik Strletova.
Pohištvo Potočnik je na svoj beli razstavni prostor umestilo le kuhinjo Smreka in Terrazzo, medtem ko je podjetje Feliksbau, ki ima v ponudbi kamine Tulikivi, izdelke postavilo v leseno konstrukcijo, ki je uokvirjala razstavljene kamine.