Maria Montessori je svoj vzgojni načrt začela oblikovati na začetku 20. stoletja. V splošnem njena pedagogika promovira učenje, ki pozitivno vpliva na razvoj otrokovih možganov, spoštuje njegovo individualnost, spodbuja samostojnost, samozavest in samopodobo.
Čeprav je Marie Montessori svojo metodo ustvarila v prejšnjem stoletju, njene ideje v arhitekturo – predvsem ustanov za izobraževanje otrok – vpeljujejo šele postopoma. Z njimi izboljšujejo kakovost učenja, razvoj otrok in jim omogočajo dostop do boljših orodji za njihovo prihodnost. Med njimi so predvsem: boljša koncentracija, kreativnost, radovednost, občutek za pravico in čustvena inteligenca.
Metodo je težko opisati v kratkem, v splošnem pa temelji na treh stebrih: otrok, odrasli in okolje morajo vedno biti povezani. Eno brez drugega ne deluje. Da bi bila metoda uspešno prenesena na otroke, mora odrasli razumeti otrokov razvoj, saj je nemogoče spremeniti okolje, če otrok nima dostopa do mirne, potrpežljive, sprejemajoče, harmonične in spoštljive čustvene atmosfere.
Leta 2011 je časnik Wall Street Journal pisal o »Montessori mafiji« oziroma tistih, ki so se izobraževali v šolah, ki prisegajo na metodo Marie Montessori. Med njimi so: ustanovitelj Facebooka, Mark Zuckerberg, ustanovitelja Googla, Larry Page in Sergey Brin, ustanovitelj Microsofta, Bill Gates, ustanovitelj Wikipedie, Jimmy Wales, ustanovitelj Amazona Jeff Bezos ter številni drugi.
Leta 1898 je Maria Montessori zagovarjala tezo, da je za počasen razvoj otrok in vedenjske težave krivo okolje, ki ne vsebuje dovolj stimulativnih stvari za njihov razvoj. Maria je bila prepričana, da okolje spreminja otroka, zato mora biti takšno, da se v njem lahko otrok čim bolje razvija. Družina je prvi in najpomembnejši dejavnik pri vzpostavljanju okolja. Vsa oprema mora biti prilagojena otroku tako, da mu je vse na dosegu roke. Idealna učilnica ima na stenah dovolj nizko nameščene table, nizke omarice in police.
Oprema otroških sob
Pri opremljanju otroških sob se zato lahko držimo naslednjih načel:
Preprostost
Dekleta in dečki ne potrebujejo veliko. Prednost moramo dati svetlim barvam in naravni svetlobi.
Minimalizem
Preveč stvari (barv ali igrač) v eni sobi lahko povzroči zmešnjavo. Zato je priporočljivo, da izberemo čim manj barv in v sobo vnesemo čim manj igrač.
Dobra organizacija
Kadar so stvari v sobi dobro organizirane, otroci lažje sledijo dogajanju, igri.
Dostopnost
Otroci morajo v prostoru doseči vse, česar se želijo dotakniti, ne da jim pri tem pomaga odrasel človek. Prisotnost odraslega pa je pri določenih podvigih priporočljiva.
Varnost
Dobro pripravljeno okolje mora ponuditi možnosti raziskovanja. Da bi otroku ponudili to možnost brez možnosti za poškodbo, mora biti okolje varno.
PREBERITE ŠE: Kako urediti domačo igralnico?
Tišina, mir
Otroška soba naj bo obrnjena proč od hrupne ceste, v najbolj tihem delu hiše. V njej naj bo čim manj elektronskih naprav.
Konkretna oprema v montessori hiši
Notranji oblikovalci svetujejo, da po metodi Montessori uredimo predvsem otroške sobe, a to ne pomeni, da ne smemo prilagoditi tudi drugih. Primerno lahko uredimo tudi kuhinjo, dnevno sobo, kopalnico in teraso. Pomembni kosi opreme so predvsem:
Ogledalo
Postelja
Otroška soba bi morali biti preprosta, v njej pa ne bi smelo biti preveč opreme. Postelja bi morala biti osrednji kos pohištva v sobi, in hkrati ponujati dovolj prostora za gibanje. Najboljša izbira naj bi bila nizka postelja ali celo samo vzmetnica na tleh.
Preproga
Preproga sicer ni priporočilo, ki bi ga zapisala Maria Montessori, a kljub temu otroku omogoča igro na tleh, sploh če so ta precej hladna in ne lesena.
PREBERITE ŠE: 4 nujni premisleki pred ureditvijo otroške sobe
Omara, polica, stol
Pohištvo v otroški sobi naj bo prilagojeno njihovi višini. Omara naj bo dovolj nizka, da si bodo oblačila lahko izbrali sami. Polica naj bo v višini njihovih oči, da bodo nanjo lahko pospravili igrače, knjige ali druge stvari, miza in stol sta odlična za izboljšanje koncentracije in stopnice ali stol oz. pručka, v katero se bo lahko povzpel do vseh tistih površin, ki so mu zaradi višine sicer nedostopne.
Slike in okrasi so dobri za spodbujanje otrokovega zanimanja za umetnost, a le, če visijo v višini otrokovih oči. Izberimo ilustracije, ki odražajo resničnost, kot na primer živali, sadje, kraje in ljudji. Če ilustracije obešamo na stene sobe za dojenčke, izberimo geometrične oblike, v črno-beli barvi, še svetujejo pri Arch Daily.
---
MORDA VAS ZANIMA TUDI: Slovo od pleničk: Kdaj in kako otroka seznaniti s kahlico (svetuje montessori strokovnjakinja)