Setveni koledar

Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Svetujemo

Tjaša Justin: Čas je za »odhrčkavanje« doma

Tjaša Justin rešuje nered, ki ga ustvarja čas. Svojo metodo pospravljanja in organiziranja doma imenuje »odhrčkavanje«, saj pravi, da smo vsi v neki meri »hrčki« - nabiramo stvari, ki nam zgolj zavzamejo prostor in odvzamejo energijo. Ko se loti pospravljanja, stvari razdeli na tri kupe: obdrži, recikliraj, podari. Nasvete deli prek svojega spletne strani Réd: Rešitve za urejen dom, kjer ji lahko zastavite tudi vprašanje, ko na vas doma preži krama, s katero ne veste, kako bi se spopadli. S Tjašo Justin smo se pogovarjali o »odhrčkavanju« različnih kotičkov doma.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tjaša Sterle Polak
18. 9. 2019 | 13:05
22. 10. 2024 | 08:56
7:47


Kako imenujete svojo metodo pospravljanja in kako bi jo opisali?

Tu pri nas vsi brez težav priznamo, da smo hrčki, ki kopičimo po omarah praktično vse in le redko kaj zavržemo oz. se od česa neuporabnega ločimo. Po domače »hrčkamo«. Obratno od hrčkanja je »odhrčkavanje«. V tujini temu rečejo »declutter«, beseda pa nima slovenskega prevoda, zato sem si ustvarila svojo, »odhrčkavanje«, ki se je že kar lepo prijela.

Tjaša Justin. FOTO: osebni arhiv
Foto:
Tjaša Justin. FOTO: osebni arhiv Foto:
Ali dom odhrčkate skupaj z lastnikom doma ali vam ti prepustijo prosto pot?

To je stvar dogovora. Najraje imam, da je lastnik prisoten, in v večini primerov je. Stranka sodeluje in se vključi v celoten postopek. To je pomembno, saj želim na koncu odhrčkavanja urediti nek organizacijski sistem, ki bo deloval dolgoročno in zato je treba stranko malo bolj spoznati. Lahko pa se pripeti, da stranka nima časa ali pa se ji enostavno ne da s tem ukvarjati. A to se mi še ni zgodilo. Že tako je težko spustiti v dom nekoga, ki ga ne poznaš, kaj šele, da bi ga pustil samega. Je čisto zabavno, če nas je več.

Kako začnete z odhrčkavanjem omare?

Ko se po začetnem pogovoru lotimo dela, naredimo tri kupčke. Kaj ostane, kaj gre v smeti in kaj se podari naprej.

Ko je omara prazna in kupčki narejeni, se tisti za v smeti pripravi za reciklažo. Kupček za donacijo postavimo nekam, kjer nas ne moti. Z njim se bomo ukvarjali na koncu, saj je najprej potrebna energija za kupček, ki ostane. Seveda je to največji kup. Gremo skozi vsak kos posebej in ugotovimo, koliko se še uporablja - 80 % časa namreč uporabljamo le 20 % oblačil, ki jih imamo v omari.  

Ali vam je sploh še prav? Če niste ravno na shujševalni dieti, bo ta kos verjetno ostal nedotaknjen, ker si boste za nagrado kupili novega. Koliko podobnih kosov je še na kupčku? Na primer: Če redko nosite kratke oblekice, jih res potrebujete deset ... Dokler ne ostanejo samo kosi, ki jih redno in z veseljem uporabljate.

Seveda ostane kak kos oblačil za posebne priložnosti in kakšen sentimentalen kos tudi, čeprav nikoli več ne bo nošen. Če ste veseli, ko ga vidite … ostane.

V svojem blogu svetujete tudi glede odhrčkanja brisač in posteljnine. Kam odnesti vse stare brisače in posteljnino?

Stare brisače se lahko uporabijo najprej doma, za brisanje po tleh ali za svoje hišne ljubljenčke. Če pa doma niso potrebne, jih z veseljem, vključno s staro posteljnino in odejami, sprejmejo v vsakem zavetišču za živali.

Foto: Shutterstock
Foto:
Foto: Shutterstock Foto:

Kam odnesti obleke, stare igrače in druge stvari?

Za oblačila je kup možnosti. Meni najljubše so izmenjave, kjer se lahko dobite s svojimi prijatelji oz. prijateljicami in si oblačila izmenjate. Imate nekaj novega, kar boste z veseljem nosili, lepo ste poklepetali in nič zapravili. Druga možnost, če želite oblačila prodati, je, da se udeležite kakšne garažne razprodaje, ki jih je vedno več. Tretja izbira so Karitas, Humana in podobne organizacije. Četrta pa, da odnesete oblačila v tekstilno trgovino, ki jih pošlje naprej v razgradnjo, vi pa prejmete kupon za popust pri nakupu novega kosa. Čevlje v dobrem stanju sprejema Humana.

Stare igrače (če so seveda v dobrem stanju) lahko odnesete v vrtce, a se prej pozanimajte, ali jih sprejemajo in katere. Lahko jih podarite tudi varni hiši ali kakemu zavodu. Enako velja za knjige. Za pohištvo je vedno več podjetij, zavodov oz. fundacij, ki se ukvarjajo s prenovo starega pohištva. Ti pridejo pohištvo iskat, ga obnovijo in prodajo naprej. Sprejemajo tudi skodelice, krožnike, dekoracijo in podobno. V vsakem primeru se prej pozanimajte, kaj jim lahko pripravite. Možnosti za ponovno uporabo in reciklažo je ogromno in za nekoga bo vaša krama nov zaklad.

Kje imamo ljudje največ navlake, nereda in nepotrebnih stvari?

V kleti in na podstrehah. Tam se najdejo že zdavnaj pozabljeni zaprašeni »zakladi«. V samem stanovanju pa so to ponavadi prepolne in preslabo organizirane omare z oblačili ter kuhinjske in kopalniške omarice.

Bi morali dom odhrčkati večkrat na mesec ali leto?

Ob koncu vsakega odhrčkavanja strankam predlagam, da gredo vsakih nekaj mesecev po stanovanju in ocenijo, ali je treba kakšen del ponovno odhrčkati, urediti in organizirati. Saj veste, kako je: nekaj časa se držimo nekega reda, potem pa radi malo pozabimo. A če je sama organizacija omar in prostora pravilno zasnovana, je vzdrževanje reda enostavnejše.

Foto: Shutterstock
Foto:
Foto: Shutterstock Foto:

Kako vzdrževati red, ko enkrat odhrčkamo dom?

Najbolj pomembno je, da se ne spozabite pri nakupovanju stvari, ki jih ne potrebujete. Če pa že kupujete, se sama rada držim pravila ena-ena: en kos gre v omaro, en kos iz nje. To pravilo se lahko uporablja povsod in z njim poskrbimo, da omare ne bodo prepolne.

Kako bi našim bralcem svetovali, da se lotijo vzpostavljanja reda v kuhinji?

Kuhinja je prostor, ki ga je najtežje ohranjati urejenega, saj se v njej toliko dogaja. Od priprave hrane, druženja, delanja nalog ipd. Zato se hitro napolni z odvečnimi stvarmi. Vzpostavljanja reda se nikar ne lotite tako, da vse zmečete iz omar. Prehitro boste obupali. Osredotočite se na eno omaro in si za vsak predmet zastavite podobna vprašanja kot pri oblačilih. Nato iz kuhinje odstranite vse, kar tja ne spada. Na pultih naj ne bodo vsi kuhinjski aparati, ki jih premorete, ampak le tisti, ki jih redno uporabljate. Nazadnje si organizirajte kuhinjo tako, da jo bo lažje vzdrževati. Če v njej plačujete račune, naj imajo ti svoje mesto. Če se v kuhinji igrajo otroci, naj imajo svoj predal, kamor igrače po koncu pospravijo in podobno. Če se boste držali tega sistema, bo vaša kuhinja vedno bleščeča, brez nesnage in v njej se boste super počutili.

---

MORDA VAS ZANIMA TUDI: Jabolčni ocvrtki s cimetom so najpreprostejša jesenska sladica

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine