Spoštovani,
ali potrebujemo nadzornika in uporabno dovoljenje za manj zahteven objekt - nadzidava in prizidava, sprememba namembnosti gospodarskega poslopja v stanovanjski namen ... Gradbeno dovoljenje je pridobljeno.
Hvala za odgovor in lep pozdrav.
Spoštovana Tatjana,
gospodarski objekt boste spremenili za stanovanjski namen, pri čemer ste pridobili gradbeno dovoljenje za spremembo namembnosti in obenem tudi za nadzidavo in prizidavo. Sprašujete, ali je zakonsko predpisana obveznost imenovanja nadzornika pri izvedbi manj zahtevnega objekta in ali potrebujete uporabno dovoljenje.
Da, ker gre za manj zahtevni objekt, kamor sodi tudi stanovanjska hiša, boste pri izvedbi potrebovali nadzornika. To predpisuje gradbeni zakon v 62. členu, ki opredeli, kdaj je obvezno imenovati nadzornika. Pred izvedbo gradnje objekta, za katerega se zahteva gradbeno dovoljenje, in pred odstranitvijo zahtevnega objekta, mora investitor imenovati nadzornika.
Obstaja pa izjema, in sicer, če je izdano gradbeno dovoljenje za nezahtevni objekt, potem imenovanje nadzornika ni obvezno, vendar ob pogoju, da gradnjo izvaja izvajalec, ki izpolnjuje pogoje po gradbenem zakonu. Gradbeni zakon namreč opredeli obveznosti in pogoje za vse udeležence pri graditvi, ki so investitor, projektant, nadzornik in izvajalec.
Tako je obveza investitorja, da pridobi vsa predpisana soglasja in dovoljenja, poskrbi za vse potrebne vloge, naročila in prijave ter dokumentacijo po gradbenem zakonu. Med te obveze sodi torej tudi obveza naročila storitve nadzornika, ki ga boste morali imenovati in vnesti v obrazec prijave začetka gradnje najkasneje ob prijavi pričetka gradnje. Gradbeni zakon pravi, da pri spremembi namembnosti ni treba prijaviti začetka gradnje, vendarle pa boste vi hkrati s spremembo namembnosti stavbo tudi prizidali in nadzidali, to boste torej storili najkasneje 8 dni pred začetkom del. Če pride med gradnjo do spremembe nadzornika, je treba tako spremembo prijaviti posebej. Gradbeni zakon tudi nalaga vsem udeležencem, da med seboj sklenejo pisne dogovore o sodelovanju.
Vloga nadzornika je med gradnjo pomembna. Nadzornik ne more biti kdorkoli. To je lahko pravna ali fizična oseba, ki kot udeleženec pri graditvi objektov izvaja nadzor nad gradnjo in izpolnjuje pogoje po zakonu, ki ureja arhitekturno in inženirsko dejavnost. Nadzornik mora nadzor med gradnjo izvajati na način, da bodo zagotovljene bistvene zahteve po gradbenem zakonu. Zagotoviti mora preventivno delovanje in pravočasno preprečevanje napak. V okviru nadzora sodeluje pri zakoličenju stavbe in redno spremlja gradnjo. Zagotavlja kakovost nadzora na način, da bo objekt dokončan v skladu z dokumentacijo, z vsemi predpisi in zlasti gradbenim dovoljenjem. Nadzornik lahko ustno ali pisno opozori vse udeležence, če ugotovi kršitve in dejanja, ki niso skladni z gradbenim zakonom. Nadzornik lahko tudi ustavi gradnjo, če se kršitve nadaljujejo in niso pravočasno odpravljene. Nadzoruje pravilnost vpisa sprememb, nastalih med gradnjo, ki jih zabeleži izvajalec in so podlaga za izdelavo dokumentacije za pridobitev uporabnega dovoljenja. Od vseh izvajalcev prevzema, zbira in preverja potrdila o skladnosti in ustreznosti gradbenih in drugih proizvodov, materialov ter naprav, vsebinsko preverja in s podpisom potrjuje ustreznost dokumentacije za pridobitev uporabnega dovoljenja.
Spoštovana gospa Tatjana, kot vidite vloga nadzornika pri gradnji nikakor ni zanemarljiva. Tudi če se boste lotili gradnje v lastni režiji, boste pri gradnji potrebovali kvalificiranega nadzornika. Jasno pa je, da mora biti nadzornik neodvisen in v nikakršni povezavi z izvajalcem.
Glede vprašanja, ali potrebujete uporabno dovoljenje, pa sem postopek pridobivanja uporabnega dovoljenja podrobno opisala v eni preteklih svetovalnic.
Seveda lahko na kratko povzamem bistvene vsebine. Zahteve za pridobivanje uporabnega dovoljenja so natančno opisane v 68. členu gradbenega zakona. Investitor mora na posebej predpisanem obrazcu po dokončanju gradnje vložiti zahtevo za izdajo uporabnega dovoljenja.
Po dokončani gradnji boste pridobili projekt izvedenih del. Ta je lahko tudi projekt za izvedbo, če med gradnjo ni prišlo med gradnjo do prevelikih sprememb. Tej dokumentaciji boste priložili izjavo projektanta, nadzornika in izvajalca, da so dela dokončana, skladna z izdanim gradbenim dovoljenjem in da so izpolnjene predpisane bistvene zahteve. Med gradnjo vestno zbirajte, lahko pa poverite to tudi nadzorniku ali izvajalcu, vse certifikate, potrdila in ostala dokazila. Te listine bodo potem sestavljene v dokument, ki se imenuje dokazilo o zanesljivosti objekta.
Z dokazilom o zanesljivosti objekta izvajalec dokazuje, da objekt izpolnjuje bistvene in druge zahteve ter je skladen z izdanim gradbenim dovoljenjem.
Določene korake lahko povzamete sami, določene lahko poverite nadzorniku ali izvajalcu. Po končani gradnji zberite vso dokumentacijo in jo vložite na pristojni upravni organ.
Ta bo izdal uporabno dovoljenje v 15 dneh od vložitve popolne zahteve za izdajo uporabnega dovoljenja. Uporabno dovoljenje za stanovanjske hiše se lahko izda brez posebnega ugotovitvenega postopka in opravljenega tehničnega pregleda, na podlagi predložene dokumentacije in izjav pooblaščenih strokovnjakov.
Želim vam uspešen projekt in čimprejšnji začetek uporabe prenovljene stavbe!
VPRAŠAJTE STROKOVNJAKA
Imate vprašanje povezano z upravnimi postopki, pridobivanjem lokacijske informacije, projektnih in drugih pogojev, gradbenega dovoljenja, o izdelavi projektne dokumentacije pa tudi o možnostih legalizacije nelegalno in neskladno zgrajenih objektov ter o pridobivanju uporabnega dovoljenja ali drugih podobnih problemih s področja gradbeno-prostorske zakonodaje?
Vprašanja za svetovalnico nam lahko pošljete po elektronski pošti na naslov deloindom@delo.si, s pripisom Gradbena zakonodaja.