"BIO 25 je zasnovan kot reakcija na opažanje, da smo, čeprav mesto ostaja model, znotraj katerega obravnavamo in interpretiramo razvoj sodobne družbe, v zadnjem obdobju priča vedno večjemu številu ljudi, ki so mesto zamenjali za druge kontekste in okolja. Izhodišče bienala je fizično raziskovanje sedmih področij na ozemlju Slovenije, o katerih so na naše povabilo razmišljali sodelujoči oblikovalci. Gre za popolnoma svež pristop: mladi, informirani in emancipirani posamezniki, ki so odrasli v sodobnem urbanem modelu, bodo svoje vrednote prenesli v neurbani prostor," so povedali v MAO.
Gre za eksperiment, ki se poigrava s formati. Oblikovalce so pozvali, naj izoblikujejo potencialno izvirno interpretacijo lokalne slovenske razsežnosti, da bi prišli do novih vprašanj, ki zaznamujejo tudi širši kontekst. "BIO 25 raziskuje doslej neznane načine, s katerimi sodobna populacija interpretira in aktivira alter urbano, pri čemer je beseda »alter« povezana tako s pojmom alternativnosti kot tudi s konceptom koeksistence. Teoretična obravnava alter urbanega v kontekstu BIO 25 pa je postala mogoča z decentralizacijo samega bienala ter tudi z opažanji in odzivi udeležencev," še pravijo v MAO.
Sedem skupin z mednarodno udeležbo
Mednarodne ustvarjalce, ki so jih poimenovali prevajalci, so izbrali zaradi njihove sposobnosti, da oblikovanje in arhitekturo uporabljajo kot orodje za raziskovanje vprašanj sodobnega časa. Ob njih so izbrani slovenski posamezniki, strokovnjaki z različnih področij, ki so jih poimenovali profili, svoje znanje in izvirnost ponudili v navdih pri oblikovanju oblikovalskih praks in scenografije, ki bo predstavljena na bienalu. Udeleženci v sedmih skupinah razvijajo možne scenarije za raziskovanje lokalnih in globalnih problematik, pri čemer kot paradigmo uporabljajo današnje ozemlje Slovenije.
Skupina z imenom Sprostitev podzemlja s Studiem Formafantasma in Andrejem Detelo je postavljena v podzemni svet Županove jame pri Grosuplju, skupina Zavzetje gozdov z oblikovalcema Matali Crasset in Matejem Fegušem je v Rožnem studencu pri Kočevju na robu divjega pragozda, skupina Po utopiji s studiem Point Supreme in Iztokom Kovačem se odziva na kmalu zaprto rudniško infrastrukturo v Trbovljah, skupina Čisto novo sobivanje z Didierjem Fiuzo Faustinom in Mojco Kumerdej raziskuje propad modernizma v urbanem kontekstu Ljubljane, skupina Nov zagon podeželja s Studiem Mischer’Traxler in Klemnom Koširjem se razgleduje po podeželskem igrišču Genterovcev v lendavski pokrajini, vse skupaj pa zaokrožujeta skupini Prožnost preteklosti s Studiem Folder in Renato Salecl na tihem alpskem območju, nekoč divjemu bojišču ter Novi heroji z Odom Fioravantijem in Marinom Medakom, ki raziskuje migrantstvo.
"BIO predstavlja nove modele in strategije za turizem, trženje in predstavitev znamenitosti, pridelavo hrane ter razvoj in rast novih možnih dejavnosti, ki so jih oblikovalci razvili s skupnim raziskovanjem ter sodelovanjem z lokalnimi organizacijami in podjetji. Še pomembneje pa je, da so s svojim delom na terenu mobilizirali širok krog ljudi in organizacij za sodelovanje pri iskanju priložnosti in udejanjanju sprememb, po katerih kličejo spremenjena demografija, podnebje in ekonomska realnost. Prav v tem se kažejo moč, sposobnost in relevantnost oblikovanja za boljšo skupno prihodnost," je povedal Matevž Čelik, direktor BIO in MAO.
Pogovor s kustosinjama in gosti
Pred uradnim odprtjem bo nocoj ob 19. uri potekal pogovor s kustosinjama bienala Angelo Rui in Majo Vardjan ter gosti Renato Salecl, Simonom Farresinom in Jamesom Westcottom. Pogovor bo vodil James Taylor Foster.
BIO 25 bo spremljal program vzporednih dogodkov, katerega namen je podati širši pogled na vprašanja, ki jih obravnava osrednja razstava bienala. Na njem sodelujejo lokalni in mednarodni oblikovalci, kustosi, izobraževalne ustanove in kulturne organizacije iz Slovenije in tujine.
Prav tako bodo potekali vodeni ogledi po lokalnih instalacijah, pogovori in debate, julija pa bo izšla tudi knjiga z istim naslovom Daleč, tako blizu.
BIO je bil ustanovljen leta 1964 kot prvi oblikovalski bienale v Evropi. "Spremljal je oblikovanje od njegovega rojstva na stičišču industrializacije in modernizma do razvoja v disciplino, ki prežema vse plasti človekovega življenja in delovanja," pravijo v MAO in dodajajo, daje danes zasnovan kot dolgotrajen proces sodelovanja, v katerem skupine oblikovalcev in ustvarjalcev iz drugih disciplin razvijajo alternative obstoječim sistemom.