Preurejanje garaž v stanovanja postaja izredno priljubljeno zlasti v Združenih državah Amerike. Samo v Los Angelesu (mesto, kjer so garaže stalne spremljevalke enodružinskih hiš) so od leta 2016, ko so spremenili zakon glede dovoljenj za spremembo namembnosti, do 2018 izdali kar 117 dovoljenj za preureditev garaž v stanovanja. Tako imenovana garažna stanovanja pomenijo dodaten prihodek za lastnike hiš, rešujejo problem primanjkovanja stanovanj za prebivalce mest in so cenovno dosegljiva tudi za tiste, ki zaradi izjemno nizkih prihodkov pristanejo na ulici, poroča BBC.
{1}Nespremenjena okolica
»Je to priložnost, da začnemo v garažah avtomobile nadomeščati z ljudmi? Zelo zanimiva zadeva garažnih stanovanj je tudi v tem, da okolica ostane enaka, saj naseljem ne dodajamo novih objektov,« je dejala asistentka na univerzi v Oregonu, Anne Brown. V stanovanja bi sčasoma lahko spreminjali tudi delavnice, vrtne hiške ali druge samostojne objekti na posamezni parceli.
Kdo bi živel v garažnem stanovanju?
Koga bi življenje v garažnemu stanovanju lahko zanimalo? Bumerang otroke (odrasle, ki se zaradi določenih okoliščin vrnejo k staršem), starejše sorodnike, ki potrebujejo skrb drugih ljudi, kratkoročne najemnike. Najemnica garažnega stanovanja v Los Angelesu, Cherry Tung, je za BBC povedala, da je svoj novi dom našla prek spleta. Odločitvi za najem je botrovala predvsem nizka cena – ki je več kot pol nižja od cene najema stanovanja v mestu. Zdaj ima kuhinjo, kopalnico in dnevno sobo, ki je s predelno steno ločena od spalnice. »Pravzaprav sploh ni tako slabo. Imam dovolj prostora zase in dve mački, najemnina je znosna, nimam sosedov nad glavo in svoj vhod,« je dejala Cherry.
»Ulične hiške v Vancouvru«
Preurejanje garaž v stanovanja postaja vse bolj priljubljeno tudi v Portlandu in Seattlu ter Vancouvru, kjer so naredili še korak naprej in »ulične hiške«, kot jih ljubkovalno poimenujejo, celo namenoma gradijo. Mestne oblasti napovedujejo, da bodo v prihodnjih 10 letih zgradili vsaj 4000 novih uličnih hišk. Njihov tloris je od 65 pa vse do 90 kvadratnih metrov – dovolj prostora za pisarno, spalnico in kopalnico. »Čeprav ulične hiške gradimo že desetletje, se je zanimanje zanje povečalo šele v zadnjem času,« je pojasnil urbanist v Vancouvru, Graham Anderson.
Simptom problema ali rešitev?
Za razliko od Združenih držav Amerike in Kanade drugje po svetu življenje v garaži vlade in prebivalci vidijo kot problem in ne rešitev. Na Novi Zelandiji tako na primer preurejene garaže označujejo kot zaskrbljujoč simptom stanovanjskega problema. Profesor urbanizma na UCLA, Vinit Mukhija, pa je prepričan, da garažna stanovanja spreminjajo pogled na avtomobile. »V družbi, kjer so avtomobili tako pomembni, da potrebujejo svoj prostor v hiši, je takšna sprememba dobrodošla. Ljudje spreminjajo pogled na svoje avtomobile in jih raje parkirajo na dovozu, garažo pa spremenijo v dom za druge ljudi. Predvsem tiste, ki si sicer življenja v mestu ne bi mogli privoščiti,« je pojasnil. Z dovoljenji za spremembo namembnosti bi v varne soseske – zlasti tiste v bližini univerz – lahko naredili bolj heterogene, študenti pa bi si privoščili življenje v okolici, ki jim je bila prej cenovno nedostopna.
Profesor urbanizma na kalifornijski univerzi Donald Shoup garažna stanovanja vidi kot svetlo prihodnost velikih mest. »Toliko let smo gradnjo mest prilagajali avtomobilom – morda je čas, da jo zdaj prilagodimo ljudem,« je zaključil.
PREBERITE ŠE: Arhitekturni dialog: Dom v garaži
---
MORDA VAS ZANIMA TUDI: Pokukajte v nov šik lokal v Mariboru s točilnim pultom iz strešne kritine