»Lepota je sozvočje namena in oblike,« je dejal oblikovalec Alvar Aalto, znan po funkcionalistični arhitekturi in posebnem oblikovalskem slogu, v katerem je kombiniral racionalno arhitekturo in organske oblike. Slednje je želel vnesti tudi v izdelke iz pihanega stekla, za katere so bile prej značilne geometrijske in simetrične oblike. Tako se je rodila znamenita valovita kolekcija vaz, ki jo izdelujejo še danes. Z njo se je Aalto prijavil na tekmovanje, ki so ga v Iittali organizirali leta 1936. Odtlej so nastale številne interpretacije njegove ideje, najpogosteje menijo, da ponazarja množico jezer na Finskem z valovitim obrežjem. A kakor pravijo v podjetju, je Aalto, duhovit, kakor je bil, najbrž želel komisijo zmesti z naslovom, s katerim se je prijavil na natečaj. Svojo kolekcijo je prijavil pod imenom Ženske zimske usnjene hlače. Ali je bil to resnični navdih ali zgolj igranje z besedami, ne ve nihče. Dejstvo pa je, da je kolekcija postala ikona finskega oblikovanja. Ob 75. obletnici nastanka so pri Iittali pripravili miniaturno različico teh vaz v šestih izvirnih barvah, ki si jih je že pred 75 leti zamislil oblikovalec – v prozorni stekleni, beli, azurno modri, dimno sivi, rjavi in zeleni. Ob tem so izdelali še 75 oštevilčenih mini vaz, za katere so uporabili star lesen modul, zato imajo na površini nekoliko nepravilno teksturo.
Jedilni servis za vsakogar
Drugo, prav tako pomembno ime iz zgodovine podjetja je Kaj Franck, ki se je rodil v kraju Viipuri na jugu Finske (1911–1989) in je odrasel v času, ko sta bili za družbo značilni dve skrajnosti, premožni sloj, pri katerem je bil na jedilni mizi vedno bogato okrašen jedilni servis, in revni, kjer je bila na mizi ena skleda za vso družino. Kaj Franck je bil zagovornik funkcionalističnega oblikovanja, prizadeval si je ustvarjati uporabne predmete za vsakogar. Njegovo oblikovanje se tako še danes, to je že v četrti generaciji, uporablja v finskih domovih in tudi drugod po svetu. Številni kosi so anonimni, zgolj uporabni, prav takšni, kot si je želel, nekateri pa se uvrščajo med ikone oblikovanja. Mlajša generacija ga pozna predvsem po kolekciji steklenih izdelkov Kartio in jedilnem servisu Teema, ki živita še danes.
Zaslovel je z jedilnim servisom Kilta, ki ga je leta 1952 zasnoval za podjetje Arabia in predstavlja bistvo njegove filozofije oblikovanja. Kilto so prenovljeno in z novim imenom Teema znova poslali na trg leta 1981. Izdelki iz obeh kolekcij so minimalističnih oblik, enobarvni (beli rdeči, črni, modri), med sabo se jih da preprosto kombinirati, zlagati enega v drugega in seveda uporabiti za različne namene.
V svetu oblikovanja stekla je Kaj Franck prav tako pomembno ime. Prva serija kozarcev, ki jo je ustvaril za Iittalo, je znana pod imenom Tupa, sicer pa je bila njegov dom majhna finska vas Nuutajärvi, tradicionalno središče steklarstva, kamor je leta 1951 prišel, da bi posodobil steklarsko proizvodnjo, in ostal do smrti. Sodelavci se ga spominjajo po zanimivih in vedno novih odtenkih barv, ki si jih je zaželel za steklo. Včasih je pokazal svojo srajco in naročil, naj namešajo takšen odtenek, spet drugič odtenek vode, ki ga je videl spomladi v bližini jezera Rutajärvi, ko se vanj izliva voda talečega se ledu.
V njegov opus sodijo jedilni servisi, izdelki iz stekla, mešalniki, umetniška in druga unikatna dela, ki jih je videl le redkokdo. »Vedno je želel videti, kako se najnovejši primerki ujemajo s starejšimi kosi. Prepričan je namreč bil, da bi ljudje morali kupovati nove izdelke, ki bi jih dodali k tistemu, kar že imajo, vse skupaj mora zato delovati kot skladna celota,« je o njem v knjigi povedal njegov prijatelj in nekdanji študent Tauno Tarna.
Ob stotem rojstnem dnevu Kaja Francka so izdali knjigo z naslovom Kaj & Franck, ki njegovo zgodbo obravnava s treh plati. Kot člana tradicionalnega središča steklarstva v finski vasici Nuutajärvi, z vidika oblikovanja keramičnih in steklenih izdelkov, spoznamo pa ga lahko tudi iz pogovorov z ljudmi, ki so mu bili blizu in za katere je bil preprosto Kaj ali Franck. Jubilej bodo počastili z razstavo v Muzeju oblikovanja v Helsinkih, ki jo bodo odprli 15. junija letos, z manjšo razstavo se bodo oblikovalca spomnili tudi pri Arabii, ta bo na ogled od 20. maja do 28. avgusta 2011. Prav tako so izdali nekaj posebnih kolekcij izdelkov v omejenih izdajah, med njimi najdemo ročno izdelane steklene obeske z imenom Jutro v Atenah, za katere so Francka navdihnile lepote Grčije. Nežni stekleni obeski zatrepetajo v vetru in pričarajo zvok cerkvenih zvonov v nedeljskem jutru v Atenah, ki si ga je oblikovalec želel slišati tudi doma na Finskem.