Setveni koledar

Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Interier

Pogovor: Neli Fatorič, oblikovalka

Industrijska oblikovalka Neli Fatorič je v zadnjem času veliko pozornosti vzbudila z nežno roza zofo Thinking Organic – Tulip in tabureji i-Cube, ki jih je oblikovala za blagovno znamko Kauch. A malokdo ve, da se mlada oblikovalka ukvarja tudi s povsem drugimi področji oblikovanja. Trenutno intenzivno dela na projektu novega interierja pilotske kabine češkega letala, ki ga bodo delno predstavili aprila na letalskem sejmu Aero v Nemčiji.
Foto: arhiv oblikovalke
Foto: arhiv oblikovalke
18. 9. 2017 | 13:13
21. 10. 2024 | 16:42
9:30

Že v drugem letniku študija na ALUO je namreč sodelovala s podjetjem Pipistrel pri oblikovanju novih ergonomskih sedežev za letali Virus in Sinus, leto pozneje pa v okviru diplomske naloge pri modularni prtljažni enoti za isti letali. Zanimajo jo različna področja oblikovanja, v prihodnosti, kot pravi, se namerava usmeriti tudi v izdelke, ki nastanejo s ponovno rabo materialov, preizkusiti in skombinirati različne obrti, združiti tradicijo in sodobno oblikovanje. Pravi, da so ji blizu izdelki finskih oblikovalcev, zlasti zaradi njihovega posebnega minimalizma in povezanosti z naravo.

Kaj vas je pripeljalo na področje oblikovanja interierjev ultralahkih in športnih letal?
Že od prej me je zanimalo to področje in letenje nasploh, se je pa tistega leta, torej pred tremi leti, ponudila priložnost, da se udeležim sejma v sklopu pomoči pri predstavitvi lokalne turistične ponudbe na stojnici Aerodroma Portorož, od koder sem doma. Tam sem imela priložnost spoznati ekipo podjetja Pipistrel, rezultat je bila naloga, oblikovati nove ergonomske sedeže za njihovi letali Sinus in Virus. Za tem smo se dogovorili še za sodelovanje pri diplomski nalogi. Po koncu študija sem nato dobila priložnost sodelovati s studiem Maxa Pinuccija iz Italije, ki je oblikoval interier Pipistrelove Panthere. Na letalskem sejmu na Češkem pa sem dobila kontakt podjetja, s katerim trenutno sodelujem. Sejmi se mi zdijo odlična priložnost za vzpostavitev stikov in morebitnih sodelovanj, saj vse poteka bolj sproščeno, letalski pa so nasploh posebna vrsta sejmov.

Ali je na tem področju oblikovanja veliko žensk oblikovalk, zdi se kot bolj moško področje?
Nisem spoznala še nobene ženske oblikovalke prav na tem področju, bi pa bila kakšnega takšnega poznanstva zelo vesela. Ravno zato, ker gre bolj za moško področje. Morda je tako zaradi številnih tehničnih omejitev, ki jih je treba upoštevati pri snovanju. Pri ultralahkih letalih je zelo velika omejitev teža, na katero je treba misliti pri oblikovanju, saj se ne sme ustvarjati dodatne teže. Tudi ergonomija je zelo pomembna, je pa pilotska kabina prostorsko ponavadi zelo omejena in je zato treba sprejeti veliko kompromisov. A je na tem področju še veliko potenciala.

Zakaj ste sprejeli izziv oblikovati zofo?
Trenutno sprejmem skoraj vsak izziv, saj me zanimajo različna področja in še eksperimentiram. Z Luko Debevcem (o.a. Tapetništvo Luka Debevec) sva se spoznala na seminarju v Ljubljani, kjer me je nagovoril in povedal, da bi rad sodeloval s kakšnim oblikovalcem, saj je pravkar začel z novo blagovno znamko. Seveda sem to sodelovanje z veseljem sprejela. Luka je imel že razdelano kolekcijo: Modular, Urban, Organic, Boutique. Dogovorila sva se za oblikovanje zofe za kolekcijo Organic.

Kakšna zgodba je za zofo Thinking Organic – Tulip?
Kolekcija Organic je namenjena tistim, ki imajo radi naravo. Ideja je vnesti organske oblike in barve v notranji prostor, ustvariti unikatno vzdušje. Z obliko zofe sem želela ustvariti kombinacijo med modernim in retro, in sicer z bolj ženstvenimi, mehkimi in čistimi linijami. Izhajala sem iz organskih oblik, konkretno iz oblike tulipana, ki ima tudi veliko zanimivih simbolnih pomenov.
Zofa je namenjena bolj ženski populaciji, zato smo za prvi prototip izbrali tudi ženstven in umirjen roza odtenek blaga z manjšimi detajli, ki odvisno od svetlobe prehaja v bolj zemeljsko rjavi odtenek. Predstavlja izdelek, s katerim je možno vzpostaviti stik z nežno in romantično žensko energijo ter opozoriti na njo.

Kateri sodobni oblikovalec/ oblikovalka (domač ali tuj) po vašem mnenju snuje dobre zofe?
Tukaj bi bilo treba najprej definirati, kaj vse lahko pomeni dobra zofa. Menim, da je veliko dobrih oblikovalcev zof oziroma veliko zanimivih rešitev. Od domačih mi je zaradi sloga in pripovednosti zelo všeč Nika Zupanc, od tujih pa španska oblikovalka Patricia Urquiola, če naštejem ženske. Od blagovnih znamk me najbolj pritegnejo zofe znamk Moroso, Ligne Roset in Roche Bobois.

Na sejmu Ambient v Ljubljani ste za blagovno znamko Kauch predstavili nove tabureje iCube. Po čem se iCube razlikujejo od drugih podobnih taburejev, ki so že na trgu?
iCube je preprost tabure, ki se od drugih razlikuje po tem, da smo mu dodali še dodatne funkcije. Prvotno je namenjen za predvajanje glasbe, saj ima vgrajen avdiosistem – dva zvočnika in subwoofer. Z njim se poveže preko bluetootha, upravlja se na daljavo s telefonom ali tablico ali preko kontrolne ploščice na dotik, ki ima tudi USB-vtič za polnjenje. Na voljo je tudi z baterijo, ki zdrži približno štiri do pet ur, tako da pride v poštev tudi za kakšen piknik na prostem. Poleg tega, da predvaja glasbo, smo mu ob straneh dodali še praktične žepe za shranjevanje revij, časopisov, raznih drobnarij, tablice ali računalnika. Z dodanim lesenim nadstavkom se ga lahko uporablja tudi kot klubsko mizico. Tega pa se lahko koristi tudi ločeno kot podstavek za računalnik ali kaj podobnega. Podobnega tabureja še nismo zasledili.

Razmišljate o trendih v oblikovanju, ko snujete nov izdelek?
Ja, seveda razmišljam tudi o trendih. Nekateri so bolj splošni, drugi pa bolj specifični in odvisni od področja. Novih zamisli imam še veliko in čakajo na realizacijo. V prihodnosti se nameravam bolj usmeriti v izdelke s ponovno rabo materialov, naravne in eko izdelke, preskusiti in skombinirati različne obrti, združiti tradicijo in sodobno oblikovanje. Včasih si namreč želim več ustvarjanja z rokami, tudi bolj umetniškega in unikatnega, saj je pogosto preveč dela z računalnikom.

Vsako leto pride na trg nepregledna množica novih izdelkov, novega pohištva. Kako se prebiti na površje med to množico?
Pohištvena industrija je zelo nasičena, zato mene zaradi tega morda ne vleče toliko prav specifično v to smer, morda bolj mimogrede, ko se pokaže kakšna priložnost. Inovativnost in "storytelling", to je verjetno recept, kako se danes prebiti na površje na vsakem področju. Poleg tega je pomembno še neprestano iskanje novih kontaktov, mreženje, povezovanje in vztrajnost.

Kateri oblikovalski kos imate doma?
Trenutno ni niti dovolj prostora niti časa za resno zbirateljstvo, občasno pa že od kod privlečem kakšen stol ali kakšno starinsko omarico. Oblikovalski kos, ki je tudi moj najljubši domači stol, je Lupina Nika Kralja. Za oblikovalske kose jemljem tudi finske kuhinjske nože Fiskars, s katerimi sem zelo zadovoljna, in pa brisačke Marimekko. Doma za na vrt si recimo želim en veliko večji oblikovalski kos, ikono slovenskega oblikovanja, pa mi ostali družinski člani (še) ne pustijo.
Mogoče pretirano zbiram vse možne tiskovine s sejmov in raznih dogodkov, v katerih so tudi oblikovalski kosi, saj jih skorajda nimamo več kam dati.

Ali uporabljate tudi svoje izdelke?
Nekatere da, drugi pa so še v glavi in čakajo na prenovo stanovanja, ki bo, upam, v kratkem.

Kateri kos pohištva si še želite oblikovati v prihodnosti?
Všeč so mi kosi pohištva, ki združujejo več funkcij, in izdelki, ki so na nek način posebni, unikatni, imajo zgodbo ali pa so kombinacija starega in modernega. Kar nekaj idej imam zabeleženih, ki si jih želim uresničiti, na primer, kako urediti svoj ustvarjalni prostor v stanovanju, da bo vse na svojem mestu, razmišljam pa tudi o kakšnih dodatkih pri pogosti in neergonomski uporabi prenosnega računalnika in delu za mizo.
Izdelek, ki se ga zelo veselim in je bil zasnovan v sodelovanju z večjo ekipo, je inovativen ergonomski stol, ki uravnava pravilno držo telesa in krepi mišice, poleg tega pa vključuje še določene energetske in tehnološke dodatke. Več informacij o tem izdelku bo verjetno prav kmalu na voljo.

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine