"Tkanine nas zapeljejo z otipom, z lahkotnostjo ali s težo, z volumnom, s teksturo, sijajem in seveda z barvo. Vzorci najlepše in najbolj pridejo do izraza v kombinaciji različnih tkanin in materialov, tako v interierju kot na oblačilih. Vzorci tkanine definirajo in jim dajo značaj, slog, kontekst in grafične ter stilistične poudarke," pravi oblikovalka tekstilij Andreja Špegel, ki že več kot dvajset let snuje grafične vzorce za tkanine za oblačila in dom ter tapete za svetovno znane blagovne znamke. Seznam teh je dolg in pester, med njimi so tako na primer Ikea, Creation Baumann, Kinnasand, Basseti, ki jih poznamo iz sveta pohištvene industrije, kot tudi YSL, Nina Ricci, Louis Vuitton, Christian Dior, Prada, Michael Kors, Cos in številne druge iz modne industrije. Kot pravi, si je zelo želela sodelovanja s švedsko Ikeo, zlasti da bi spoznala njihov kreativni proces in tudi zaradi globalne dostopnosti njihovih izdelkov. Ta izkušnja je bila po njenih besedah res pozitivna.
Po magisteriju v Londonu je nadaljevala v tujini
Njena pot v tujini se je začela z magistrskim študijem tiskanih tekstilij na Royal College of Art v Londonu. "To je bila zelo intenzivna in stimulativna izkušnja, ki mi je odprla popolnoma nov svet. Do takrat si nisem niti predstavljala, da obstaja tako razvejen trg s tekstilnimi studii in agenti, niti da lahko preživiš s tem, da prodajaš svoje grafične ideje tekstilni industriji. V prevetrenem in spodbudnem okolju Londona se mi je zdelo vse bližje in dosegljivo," se spominja sogovornica, ki se je takrat po končanem študiju zaposlila v studiu svojega profesorja Johna Milesa. "Bili smo majhen studio, kjer smo vsi delali vse, od oblikovanja vzorcev do promoviranja in prodaje naših kolekcij modnim hišam in znamkam v New Yorku, Parizu, Milanu in Londonu. Čeprav je bilo delo v studiu zelo dinamično, me je čez čas začelo omejevati, saj se nisem našla v komercialnem formatu studia, zato sem začela delati samostojno," pripoveduje oblikovalka tekstilij, ki je po vrnitvi v Slovenijo z vzpostavljenimi sodelovanji preprosto nadaljevala in počasi širila svojo mrežo naročnikov v tujini. Poskušala je navezati stik tudi z našo tekstilno industrijo, ki je takrat še obstajala, a se je izkazalo, da je mnogo preprosteje priti do sodelovanja s tujimi naročniki.
Njen prvi naročnik je bil Inacio Ribeiro iz londonskega oblikovalskega tandema Clements Ribeiro. Zanj je, kot pravi, zasnovala grafični vzorec za kolekcijo modne znamke Iceberg, ki sta ji v tistem obdobju kreativno svetovala. Od takrat pa je sodelovala s številnimi blagovnimi znamkami iz sveta modne industrije in tekstilij za dom ter trendov na tem področju.
!!galerija!!
"Pri mojem delu gre pravzaprav za napajanje tekstilne industrije s kreativnimi vizualnimi idejami, in sicer na različnih stopnjah procesa nastajanja izdelkov – od inspiriranja oblikovalcev v začetni raziskovalni fazi kolekcije pa do oblikovalskega prispevka pri tekstilnem razvoju končnih izdelkov," pojasnjuje Špeglova in dodaja, da njene kolekcije nastajajo kot rezultat grafičnega raziskovanja tistega, kar jo trenutno zanima, inspirira in obdaja. "Delam večinoma s tujimi podjetji, ker je osebni stik z naročniki zelo pomemben, veliko potujem. Naročniki odkupijo vzorec iz moje kolekcije (po potrebi ga zanje tudi dodelam in prilagodim) ali pa od njih dobim specifično naročilo, kjer se pri oblikovanju prilagodim njihovim potrebam. Pri projektih po naročilu naročnike ponavadi pritegne ideja v mojem portfoliju, ki jo razvijam naprej v skladu z njihovimi željami, včasih pa mi predložijo že izdelano idejo ali pa svoj raziskovalni material. S tehnično izvedbo potiska se praviloma ukvarjajo naročniki sami," pojasnjuje proces svojega dela. Kot še pravi, trenutno oblikuje potisk za blagovno znamko tkanin za interier Kinnasand, hkrati pa snuje svojo novo kolekcijo vzorcev, ki jo bo kmalu predstavila potencialnim naročnikom.
Recept ni zgolj v sledenju trendom
Navdihujejo jo različne stvari, zlasti vizualne, tako umetnost in oblikovanje ter urbane podobe mest kot tudi narava in zanimivi ljudje. A tudi, kot še dodaja, brez poti v London, Milano, Pariz, Stockholm, København … zagotovo ne bi mogla delati, kot tudi ne brez interakcije z naročniki.
Kaj pa hitro spreminjajoči se trendi na tem področju? "Nikoli se nisem pri ustvarjanju svojih kolekcij želela omejevati na sledenje zapovedanim trendovskim receptom za prihajajoče sezone, ampak mi je bližji avtorski pristop. Zasnova za potisk mora do neke mere slediti trendom, če jo želiš prodati, a naročniku se mora hkrati zdeti tudi sveža," pravi oblikovalka in dodaja, da se ji trendi zdijo najbolj zanimivi v smislu dogajanja na različnih področjih, ki povratno vplivajo na spremembe našega življenjskega sloga. "Če si dovolj senzibilen in vse to spremljaš, zagotovo posrkaš duh časa," še razmišlja. A kljub temu spremlja, kaj se dogaja v modi, v produktnem oblikovanju, oblikovanju interierjev in arhitekturi, pa tudi razvoj novih materialov in tehnologij.
Prepletanje mode in tekstila za dom
Področji tkanin za oblačila in tkanin za interier se prepletata, tako zaradi razvoja novih materialov in tehnologij kot tudi dejstva, da ima vedno več oblačilnih znamk svoje linije dodatkov za dom. Kot pravi sogovornica, se pogosto naročniki iz obeh področij zanimajo za iste vzorce in ti vzorci šele ob dodelavi pridobijo bolj pohištveni ali pa bolj modni značaj. Razlike so v smislu estetike, barv, proporcev, v uporabljenih materialih in sestavi tkanin. Tkanine za interier imajo po njenih besedah daljšo življenjsko dobo, zato se industrija interierja na spremembe trendov počasneje odziva kot modna industrija. Časovnica razvoja kolekcij je na področju interierja daljša kot v modni industriji, letno je lansiranih manj izdelkov, zato je po njenih izkušnjah na voljo več časa za zasnovo potiska.
Barve dajo vzorcu značaj
"Barve obožujem, vzorcu dajo značaj in slog. Na barve reagiramo čustveno, saj vzorcu dodajo razpoloženje. Isti vzorec se popolnoma spremeni v drugačni barvni kombinaciji. Ponavadi se igram z barvami, ki me trenutno zanimajo, redko neposredno sledim zapovedanim tendencam za prihodnje sezone. Zamislim si barvno shemo zgodb v kolekciji in ko razvijam posamezne skupine vzorcev, poskušam znotraj te sheme ustvariti dinamično barvno strukturo. Predloga za potisk mora dobro barvno funkcionirati tako v svoji skupini sorodnih vzorcev kot tudi kot delček celote," pojasnjuje vpliv barv na vzorce.
Po izkušnjah, ki jih ima z naročniki, so barve zelo pomembne, saj se lahko zgodi, da jih potisk ne bo zanimal, če predstavljena barva ne bo prava, zato vedno poskrbi, da so barve na predstavljenih potiskih vabljive.