
Milano se je v teh dneh spremenil v prestolnico oblikovanja. Do nedelje, 13. aprila, se namreč odvija mednarodni sejem Salone del Mobile, ob katerem zaživi celotno središče mesta. Osrednji del razstavnega programa in spremljevalnih prireditev sicer poteka na razstavišču Rho, ki leži približno deset kilometrov iz središča mesta, kjer je bila nekoč Agipova rafinerija, nastalo pa je po zamisli arhitekta Massimiliana Fuksasa in je prvič zaživelo leta 2006.
Na sejmu, na katerega se vsako leto zgrne več kot 300 tisoč obiskovalcev, povezanih s pohištveno industrijo in oblikovanjem, letos razstavlja 2100 razstavljavcev iz 37 držav. Na njem se poleg sejma klasičnega, modernega in dizajnerskega pohištva odvijata še sejma svetil Euroluce in opreme za pisarne Workplace. Poleg tega prireditelji že od leta 1998 dajejo priložnost mladim (starim do 35 let), še neuveljavljenim oblikovalcem in oblikovalskim šolam, ki se predstavijo na SaloneSatellite. Letos se na SaloneSatellite predstavlja 700 oblikovalcev in 20 oblikovalskih šol.
Osrednji del razstavnega programa in spremljevalnih prireditev sicer poteka na razstavišču Rho, a so predstavitve, kulturno-umetniški dogodki, umetniške instalacije in večerna druženja del celotnega mesta. Sejem, letos so ga pripravili že 63. zapovrstjo, je neločljivo povezan z bolj sproščenim in umetniško navdihnjenim sklopom razstav z imenom Fuorisalone, skupaj pa se predstavljata kot milanski teden oblikovanja. Najbolj priljubljeni in živahni predeli v tem času so Zona Tortona, Alcova, Brera. Veliko podjetij tudi v svojih showroomih po mestu predstavi novosti iz ponudbe. Nekateri se predstavljajo zgolj tako, drugi na obeh lokacijah – v svojem razstavno-prodajnem salonu in na sejmišču.
Slovensko oblikovanje je prisotno tako na razstavnih prostorih na sejmišču kot tudi na različnih prizoriščih v središču Milana. Na sejmu svetil Euroluce sodelujejo podjetja Intra Lighting, Led Lux in blagovna znamka Tokio. Na delu sejma, ki je namenjen stilnemu pohištvu, pa se s svojim oblikovanjem in pohištvom predstavlja podjetje Stilles.
V Milanu v predelu Alcova v Villi Bagatti Valsecchi je na ogled tudi novo oblikovanje, pod katerega se je podpisala v Londonu živeča slovenska oblikovalka Lara Bohinc, in sicer s tremi različnimi kolekcijami. Omejeno kolekcijo Anima, v kateri so v ospredju zofa, naslanjač in stol, so navdihnile sanje o naravi. Nastala je v sodelovanju s francosko hišo oblazinjenega pohištva Maison Phelippeau. Vsak kos je ročno izdelan v Londonu iz naravnih materialov.
Kolekcijo miz in mizic iz marmorja The Fallen Empire je oblikovalka zasnovala v sodelovanju z italijansko blagovno znamko Serafini, ta je na ogled v galeriji Serafini. Kolekcija je poklon pozabljenim fragmentom izgubljenih civilizacij.
Kolekcija Betsy pa v ospredje postavlja dialog med tradicijo in inovacijami, med preteklostjo in sedanjostjo, v njej je šest miz oz. mizic iz usnja. Nastala je v sodelovanju z istanbulskim oblikovalskim podjetjem Uniqka. Navdih zanjo je bila narava, natančneje ptice in njihovo perje. To je oblikovalko vodilo do zamisli, da usnje nareže na majhne koščke, te pa naniza v plasti, kot je nanizano perje na pticah, da prekrivajo mizice.
Slovenska oblikovalka Nika Zupanc bo v Milanu prisotna tako na razstavišču Salone del Mobile kot tudi na Fuorisalone z različnimi kolekcijami in izdelki za podjetja Moooi, Driade, Bosa Ceramice, Qeeboo in Ghidini 1961. V sredo bo ob 18. uri v Spazzio Brutto v živo sodelovala v intervjuju, ki ga bo vodil oblikovalec Marco Oggain.
Kot nam je povedala, je v letošnji oblikovalski sezoni zelo aktivna na področjih, ki se ne predstavljajo na tednu oblikovanja v Milanu. Nekateri rezultati tega so že bili na ogled na različnih oblikovalskih dogodkih po svetu, na primer novoletna kolekcija za Alessi, pa kolekcija 10 ročno izdelanih svilenih preprog za podjetje Hands, ki so jo predstavili na Tednu oblikovanja v Dubaju in Mumbaju ter sodelovanje s podjetjem Gold leaf lightweight performance, za katerega je oblikovala grafike za kolekcijo aerodiscov The Rolling Star, in drugi 'art car' za podjetje Porsche. Kot še pravi, pa lahko nekaj zanimivih novih sodelovanj pričakujemo v drugi polovici leta.
Slovensko oblikovanje se predstavlja tudi na skupni predstavitvi Material bar, ki »prinaša svež vpogled v slovensko oblikovanje in oblikovalske prakse ter raziskuje prepletanje trajnosti, estetike in funkcionalnosti«, v predelu Alcova (natančneje v Villi Bagatti Valsecchi). Kuratorji projekta Bor Pungerčič, Katarina Dekleva in Rok Oblak so za omenjeno predstavitev izbrali 11 oblikovalcev oziroma kolektivov. Na predstavitvi Material bar sodelujejo Kolektiv Made in Anselma, oblikovalka Gaja Pegan Nahtigal (From Gaja), Hiša Mandrova, modna oblikovalka Nika Ravnik, oblikovalski kolektiv Pjorkkala (Žan Girandon, Pia Groleger in Luka Pleskovič), Nina Mršnik in Nuša Jelenec (Pečeno pohištvo), interdisciplinarni kolektiv Prostorož, producent, oblikovalec zvoka in didžej Miha Šajina, Rok Oblak, ki ustvarja pod imenom Salto Dionys, Primož Turnšek in Rok Zalar s podjetjem Gobnjak ter podjetje Gin Brin.
Predstavitev ni klasična razstava oblikovanja, predmet predstavitve so namreč delovni procesi oblikovalcev, ki obiskovalce pritegnejo k sodelovanju in skupnemu raziskovanju. Predstavitev je zamišljena kot družabni, javni prostor – bar, z osrednjim ’šankom’ oz. delovnim pultom, okoli katerega se dogaja oblikovanje.
Več fotografij v galeriji zgoraj.
»Osrednji koncept slovenske postavitve na milanskem tednu oblikovanja 2025 v ospredje postavlja inovativne, okoljsko in družbeno odgovorne oblikovalske prakse, katerih procesi dela niso namenjeni zgolj preživetju, temveč tudi gradnji in izboljševanju sveta okoli njih,« so povedali kuratorji predstavitve in dodali, da »projekt ne vlaga v nove materiale, temveč v človeške vire, s čimer kaže odgovornost do trajnostne prihodnosti ter razvoj znanja in sodelovanja.«
Avtor grafične podobe projekta je grafični oblikovalec Boris Kralj. Projekt pa je del programov internacionalizacije Centra za kreativnost (CzK), prek katerih CzK vključuje raznoliko skupino kustosov, oblikovalcev, kolektivov in drugih strokovnjakov mlajše generacije v izbor in predstavitev sodobnega slovenskega oblikovanja ter kreativne produkcije.