
Energetske izkaznice stavb v svoji trenutni obliki ne izpolnjujejo svojega osnovnega namena – potrošnikom omogočiti informirane odločitve ob nakupu ali najemu nepremičnine. Tako ugotavljajo Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) in druge članice Evropske potrošniške organizacije BEUC v okviru nedavne analize, katere izsledke so objavili pred dnevi.
Energetska izkaznica je bila uvedena kot orodje za spodbujanje energetske učinkovitosti stavb ter za olajšanje t. i. zelenega financiranja – torej ugodnejših pogojev kreditiranja energijsko učinkovitih nepremičnin. V praksi pa se kaže, da je ta sistem pomanjkljiv: energetske izkaznice so pogosto netočne, težko razumljive in ne služijo kot zanesljiv vir informacij za potrošnike, ugotavljajo potrošniške organizacije.
Energetske izkaznice v Sloveniji: Kaj morate vedeti?
Energetske izkaznice je v Sloveniji mogoče pridobiti že od julija 2013, njihova uporaba pa je postala obvezna februarja 2014 z uveljavitvijo novega energetskega zakona (EZ-1). Izkaznica je obvezna pri prodaji, oddaji v najem ali najem stavb oziroma njihovih posameznih delov ter za nove stavbe. Njen namen je podati objektivno oceno energetske učinkovitosti stavbe. Cena izdelave energetske izkaznice je odvisna od velikosti in vrste objekta, običajno pa znaša med 150 in 300 evrov za stanovanjske stavbe.
V sklopu projekta, ki je potekal pod okriljem krovne organizacije BEUC, so potrošniške organizacije iz Slovenije, Italije, Slovaške in deloma Francije analizirale:
Analiza treh različnih izkaznic za iste stavbe je pokazala, da razlike v pristopu bistveno vplivajo na izračune o potrebni energiji in energijski učinkovitosti stavb.
Slovenski del raziskave je povzela ZPS v posebnem poročilu, kjer so ugotovili številne razlike med posameznimi izdelovalci energetskih izkaznic. "V sodelovanju z neodvisnimi strokovnjaki smo analizirali energetske izkaznice za tri stavbe, ki so jih izdelali različni izdelovalci. Naš namen ni bil diskreditirati katerega koli izdelovalca, temveč prikazati, kako lahko razlike v pristopu in uporabljenih metodah vplivajo na oceno kazalnikov energijske učinkovitosti in na izračunano potrebo po energiji za delovanje stavbe," je pojasnila Barbara Primc z Zveze potrošnikov Slovenije.
Ena ključnih ugotovitev raziskave je, da obstoječa zakonodaja in sistem usposabljanja v Sloveniji ne zagotavljata zadostne strokovne podlage za izdelavo zanesljivih in primerljivih energetskih izkaznic. ZPS zato predlaga izboljšave pri certificiranju in usposabljanju izdelovalcev ter boljši nadzor nad kakovostjo njihovih storitev.
ZPS
Energetske izkaznice niso vedno natančne, potrošniki jih težko razumejo in ne zagotavljajo vseh informacij, ki jih potrošniki potrebujejo, ko kupujejo stanovanjsko nepremičnino ali jo najemajo za dalj časa.
Poleg tega so preverili, kako slovenske banke pristopajo k zelenemu financiranju stanovanjskih nepremičnin, s poudarkom na ozaveščenosti potrošnikov, naložbenih merilih, energijski učinkovitosti, upravnih postopkih in prihodnjem vplivu zelenega financiranja na finančne produkte.
ZPS poziva k ukrepom, ki bi energetski izkaznici podelili večjo težo pri odločitvah o financiranju in obdavčitvi nepremičnin. To vključuje:
Energetska izkaznica v sedanji obliki ne dosega svojih ciljev, izsledke zadnje analize povzemajo na zvezi potrošnikov. Potrošniki, banke in država morajo skupaj zagotoviti, da bo energetska izkaznica postala zanesljivo orodje za spodbujanje energetske učinkovitosti in trajnostnih naložb.