»V nobeni normalni demokratični državi na svetu ni mogoče spreminjati zakonodaje čez noč in zakonodajnih predlogov ter sprememb uredb in drugih podzakonskih aktov držati v tajnosti, samo zato, da se tisti subjekti, na katere se te spremembe nanašajo, nanje ne morejo pripraviti. V Sloveniji pa je to očitno mogoče, in se danes, v letu 2012, dejansko dogaja,« so ogorčeni na Združenju slovenske fotovoltaične industrije (ZSFI).
Po pravnem mnenju, ki ga je pridobilo ZSFI, je namreč sklep vlade protiustaven, saj je uredbo izdala dva dni pred nastopom veljavnosti, kar je v nasprotju s poslovnikom vlade RS in v nasprotju z zakonom o dostopu do informacij javnega značaja, pravijo na združenju.
Vlada je v sredo na svoji 39. redni seji izdala uredbo o spremembah uredbe o podporah električni energiji, proizvedeni iz obnovljivih virov energije (OVE). Sprememba se ne nanaša na vse OVE, ampak prinaša spremembo višine podpor samo za sončne elektrarne, ki bodo priključene na omrežje po 1. decembru 2012.
»S protiustavno izdajo uredbe je vlada prizadela množico investitorjev, ki so zastavili lastno premoženje, ker so si drznili investirati v očitno brezpravni državi Sloveniji. Posledično so prizadete tudi banke in vsa mednarodna investicijska javnost, ki se je že doslej, poslej pa se bo v še večjem loku izogibala Sloveniji,« opozarjajo na združenju.
Vlado pozivajo, da nemudoma zamrzne izvajanje izdane uredbe in preveri pravne podlage, na katerih morajo temeljiti izdane uredbe v državi članici EU. Če bo vlada kljub pozivu vztrajala pri uveljavitvi sprememb, bodo v združenju prisiljeni v skladu z 22. členom v povezavi s 24. členom zakona o ustavnem sodišču vložiti pobudo za oceno ustavnosti in zakonitosti predpisa.
Ob pregledu portala e-uprava je namreč mogoče ugotoviti, da predlog spremembe predpisa ni bil predhodno objavljan, kar pomeni, da je bil s tem kršen 9. člen poslovnika vlade (Ur. l. RS, št. 43/01, 23/02, 54/03, 103/03, 114/04, 26/06, 21/07, 32/10, 73/10, 95/11, 64/12), pa tudi v nasprotju z zakonom o dostopu do informacij javnega značaja.
Predlagatelj predpisa bi namreč moral povabiti strokovno in drugo javnost k sodelovanju pri pripravi predpisa s splošnim vabilom, kateremu je predložen osnutek predpisa, na spletnih straneh. V skladu s 4. odstavkom 9. člena poslovnika vlade je rok za odziv javnosti na predlog predpisa 30 do 60 dni od objave na spletnih straneh. Na združenju še poudarjajo, da mora biti gradivo vlade pred predložitvijo vladi v obravnavo medresorsko usklajevano. Ta postopek poteka najmanj 14 dni. Javnost mora biti zagotovljena zaradi izvrševanja načela pravne varnosti, pravne predvidljivosti, ki je odraz jasnega in konsistentnega pravnega reda države in je tudi predpogoj za dobro delovanje, še pravijo na združenju in dodajajo, da so za to potrebni državljanom razumljivi, brez težav izvršljivi in čim bolj trajni predpisi, ki krepijo zaupanje v pravni red in zagotavljajo spoštovanje in varstvo človekovih pravic in svoboščin.