Setveni koledar

Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Okolje

Odpadli delci pnevmatik naj bi prispevali tretjino mikroplastike v okolju

Motorni izpusti niso edini vir onesnaževanja s trdnimi delci pri avtomobilih. Odpadli delci pnevmatik po nekaterih ocenah prispevajo tretjino količine mikroplastike v okolju, je pokazal test avtomobilskih klubov in potrošniških organizacij. Največji onesnaževalci so avtomobili z veliki platišči, manj učinkoviti pa so tudi električni avtomobili.
Foto: David MG/Shutterstock
Foto: David MG/Shutterstock
STA
25. 1. 2022 | 18:36
22. 10. 2024 | 16:15
5:25

Potrošniške organizacije in avtomobilski klubi med testom pnevmatik namreč ocenijo tudi njihovo obrabo. Pri tem upoštevajo debelino profila, tokrat pa so k tej problematiki pristopili z druge strani, izračunali so, koliko gumenih delcev odpade s pnevmatik med vožnjo, so sporočili iz Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS), ki je sodelovala pri tokratnem testu Avto-moto zveze Slovenije (AMZS).

PREBERITE ŠE: VSAK TEDEN POJEMO ZA KREDITNO KARTICO MIKROPLASTIKE

Test je pokazal, da avtomobili z velikimi platišči hkrati povečujejo lastniške stroške in onesnaževanje s trdnimi delci, saj se večje pnevmatike bolj obrabljajo. Na AMZS so ob tem izpostavili, da so z vidika obrabe pnevmatik manj učinkoviti tudi električni avtomobili.

"Čeprav nimajo izpuha, zaradi velike lastne teže in obilice motornega navora bolj obrabljajo pnevmatike in posledično izpod koles pridelajo več gumenih delcev," so pojasnili v sporočilu za javnost. Na večjo obrabo pnevmatik vplivajo tudi topografske značilnosti cest, vreme, temperatura ozračja, masa avtomobila ter hitrost in slog vožnje.

Primerjali skoraj 100 pnevmatik

V okviru testov pnevmatik so strokovnjaki v zadnjih treh letih natančno spremljali obrabo skoraj 100 različnih pnevmatik z letnim profilom dimenzij 185/65 R15, 205/55 R16 in 225/40 R18 ter zimskim profilom dimenzij 185/65 R15, 195/65 R15 in 205/55 R16, so pojasnili na AZMS. Ugotovili so, da je povprečna obraba gumenih delcev v celotnem testu znašala okoli 120 gramov na 1000 prevoženih kilometrov. Test je prav tako pokazal, da letne pnevmatike za odtenek manj obremenjujejo okolje s trdnimi delci kot zimske.

V okviru testa so preizkusili 15 znamk pnevmatik. Kot najboljše so se izkazale pnevmatike znamke Michelin, ki so na 1000 prevoženih kilometrov v povprečju v okolje izpustile 90 gramov gumenih delcev. Pri tem je najboljša ocenjena pnevmatika na testu, Michelinov model cross climate v velikosti 185/65 R15, v povprečju v okolje izpustila 58 gramov delcev na 100 kilometrov.


Najslabši rezultat na testu je dosegla Bridgestonova pnevmatika blizzak LM005 v dimenziji 195/65 R15, ki na vsakih 1000 kilometrov "proizvede" 171 gramov gumene zmesi.

Med vsemi preverjenimi izdelovalci pnevmatik so največjo povprečno obrabo oziroma izgubo delcev gumene zmesi izmerili pri Pirellijevih in Nokianovih pnevmatikah, in sicer po 134 gramov na 1000 kilometrov.

Večje pnevmatike se bolj obrabljajo

AMZS pri tem potrošnikom svetuje, naj pravočasno zamenjajo zimske in letne pnevmatike, saj temperatura okolja in cest močno vpliva na obrabo. Priporočajo tudi umirjeno vožnjo brez sunkovitih pospeševanj in zaviranj.

"Ob nakupu avtomobila se raje odločite za model, ki ima manjše pnevmatike, saj se večje bolj obrabljajo. Pri nakupu bodite pozorni na obrabo, seveda pa ne za ceno učinkovitosti pnevmatik. Izogibajte se športnim pnevmatikam, te so bolj primerne za uporabo na dirkališču," pa okoljsko ozaveščenim kupcem predlaga Boštjan Okorn z ZPS.

V ZPS sicer izpostavljajo, da gre po podatkih berlinske tehnične univerze pri tem večinoma za velike delce, ki ne lebdijo dolgo v zraku in ne zaidejo globoko v dihalne poti. Se pa kopičijo na in ob cestah, ob padavinah pa odtečejo z vodo, zato lahko povzročijo tudi onesnaženje vode z mikroplastiko.

ZPS zato predlaga, da bi morali vsaj v vodovarstvenih območjih urediti zaprt sistem odvodnjavanja, bankine in zemljo blizu ceste, kjer se majhni delci nalagajo, pa občasno postrgati in poskrbeti za ustrezno odlaganje. Tudi v tem primeru velja, da je onesnaženje treba preprečiti že pri viru, torej bi bilo treba čimbolj zmanjšati količino odpadlih delcev s pnevmatik.

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine