Nadstrešek sestavljata nosilna konstrukcija in streha oziroma kritina. Nosilna konstrukcija je izdelana iz pocinkanega jekla, kakšne druge kovine ali lesa. Biti mora statično dovolj toga, da se z leti ne deformira, material mora biti odporen proti vremenskim vplivom. Konstrukcija skupaj s kritino mora biti dovolj močna, da prenese težo snega. Nadstrešek za dva manjša avtomobila meri 5,5 x 5,5 metra, za dva večja 6 x 6 metrov. Streho lahko prekrijemo s katerokoli kritino. Pomembno je, da je varuje pred vremenskimi vplivi, tudi točo, da je odporna proti UV-žarkom in prenese vse obremenitve. Nadstrešek je lahko samostojen ali pa vpet v fasado objekta, ob katerem stoji.
Kritina je običajno lahka, da ne obremenjuje konstrukcije. Poznamo dve, katerih prednost je, da prepuščata svetlobo: polikarbonatna kritina je lahka, trpežna in najbolj uporabna pri konzolnih (ukrivljenih) nadstreških, steklo pa lahko poljubno prilagajamo videzu objekta. »Poleg tega vam omogoča še lep razgled navzgor,« je poudaril Klemen Vidmar iz podjetja Steklarstvo Vidmar iz Novega mesta. Za steklene nadstreške z jekleno ali leseno konstrukcijo uporabljajo 10-milimetrsko kaljeno ali lepljeno steklo. Slednje je varnejše, a dražje. »Lepljeno steklo vsebuje folijo, kar pomeni, da bo ob debelejši toči (v velikosti jajca) varnejše. Če bi se razbilo, bi ostalo na mestu – tako kot avtomobilsko steklo. Kaljeno bi se sesulo v koščke,« je dodal sogovornik. Zanimivo pri steklu je, da ga lahko barvajo, peskajo, nanj rišejo vzorce, ga matirajo in tako prilagodijo tudi videzu objekta, ob katerem se uporabi. Klemen Vidmar pri odločitvi za steklen nadstrešek opozarja na redno čiščenje: »Če stekla, ki je pohodno, ne boste očistili leto dni, mu boste zelo težko povrnili prvotni videz. Čiščenje mora biti redno.«
Montažne garaže
Pri nizkoenergijski gradnji obstajajo različni kompromisi in rešitve, kam z avtomobilom, če ga ne želimo puščati na soncu in dežju, a nismo ljubitelji nadstreškov. Odločimo se lahko za montažno garažo. Na voljo so betonske in kovinske, lahko so samostojne, enojne, dvojne ali kombinirane z nadstreškom. Stene in streha so običajno iz pocinkane pločevine, zunanje stene so lahko gladke, rebričaste, obrizgane s fasadno barvo v poljubnem barvnem odtenku. Streha je prav tako iz pocinkane pločevine in rebričasta. Montažno garažo lahko opremimo s klasičnimi ali sekcijskimi dvižnimi vrati na ročno ali daljinsko odpiranje. Tako kot kovinske tudi betonske montažne garaže proizvajalci pripeljejo na dom, sestavijo in pritrdijo na ravno podlago. Zunanje stene imajo izdelano fasado in so pobarvane, notranje pa pobeljene. Pod ometom je lahko speljana električna napeljava, streha je opremljena z odtokom.
V času vse bolj vročih poletij nam nadstrešek, ki sam regulira temperaturo, še kako pride prav. Avtomobil ne bo več pregret, pod zeleno streho pa lahko uživamo na prostem tudi v najhujši vročini. Prednost nadstreškov z zeleno streho je predvsem v njihovi estetski vrednosti, pa tudi pozitivnem vplivu na okolje in ljudi. »Z zeleno streho hladimo prostor v vročih dneh in zadržujemo vlago v okolju, kar je pomembno z vidika bivanja – posebno v mestnih okoljih, kjer je veliko betona in asfalta,« poudarja Jože Kos iz Mizarstva Kos in ustanovitelj podjetja Center za zunanjo ureditev v Polšniku. Zaradi večje teže na ravni strehi (z dvoodstotnim naklonom) je pri načrtovanju konstrukcije treba upoštevati dodatno obremenitev. »Mokra zelena streha tehta od 55 do 60 kg na kvadratni meter, suha pa pol manj, od 25 do 30 kg na kvadratni meter,« je pojasnil Kos. »To sicer velja za predvzgojene preproge ekstenzivne ozelenitve.« Konstrukcija je statično ojačana z močnejšimi gredami in nosilci. »Streha se podeska, pokrije s filcem in PVC-folijo, nanjo pa se pod t. i. zeleno streho doda še debelejši filc, ki zadržuje vodo,« je opisal sogovornik. Voda z zelene strehe počasi odteka in hlapi. Pozimi je pokrita s snegom in miruje. »Če bi bilo na nadstrešku z ravno streho dalj časa več kot meter snega, jo je treba očistiti, saj se nosilna konstrukcija lahko ukrivi,« je opozoril. Za nadstreške pri Mizarstvu Kos svetujejo ekstenzivno ozelenitev, saj potrebuje manj substrata in je zato nosilna konstrukcija manj obremenjena. »Zasaditev pa mora še vsebovati rastline, ki so prilagojene vremenskim razmeram kraja, kjer bo postavljen zeleni nadstrešek, in lahko kljubujejo zimi,« še dodaja.
PREBERITE ŠE: Zložljiva garaža s polikarbonatnimi ploščami
Zeleni nadstreški so lahko vpeti na hišo ali stojijo kot samostojne konstrukcije. »Večkrat smo izdelali tudi nadstreške, ki so spodaj streha za avtomobile, zgoraj pa so namenjeni bivalni terasi. Bivalno teraso obložimo z lesenimi podnicami, zaključimo pa z zeleno streho,« je še povedal Kos.
Z vse večjo priljubljenostjo električnih avtomobilov se bomo že v kratkem znašli pred vprašanjem, kako avto napolniti kar doma in za to porabiti čim manj elektrike. Dobra rešitev bodo solarni nadstreški, ki imajo namesto kritine sončne celice, pod njimi pa polnilnico za električne avtomobile. Sama konstrukcija je iz pocinkanega ali prašno barvanega jekla. »Na standardnem nadstrešku je lahko od 15 do 18 modulov moči 300 Wp (vršni vat (Wp) je enota za izražanje vršne moči fotovoltaične sončne elektrarne, izmerjene v laboratorijskih razmerah),« je pojasnil Igor Kozlar iz Enerteca v Mariboru. Solarni nadstrešek moči 5,4 kW lahko proizvede do 7500 kWh električne energije na leto, saj tehnologija dvojnih celic v modulu omogoča pridobivanje električne energije tudi na spodnji strani. »Če bi celotno proizvodnjo električne energije porabili za polnjenje električne avtomobila, bi lahko brezplačno prevozili 50 tisoč kilometrov (povprečna poraba 15 kWh/100 km),« je še omenil Kozlar. Standardni solarni nadstrešek, za katerega znaša investicija od 15 do 18 tisoč evrov, je namenjen za dva avtomobila. Narejen je kot samostojna konstrukcija, a ga je mogoče prilagoditi videzu hiše. Pomembno je le, da ga ne postavimo na severno stran objekta. »Kadar so moduli prekriti s snegom, elektrarna spi oziroma je proizvodnja električne energije zelo majhna. Zavedati se moramo, da je izplen čez zimo zanemarljiv (okoli 10 odstotkov),« je še dodal. Tudi čiščenje oziroma vsaj minimalno vzdrževanje je priporočljivo, saj umazane sončne celice ne bodo proizvedle toliko energije, kot bi je lahko.