»Poglavitna vizija Janus festivala je sodobno glasbeno ustvarjalnost, ki se je drži po našem mnenju neupravičena etiketa abstraktne nerazumljivosti, predstaviti v nekonvencionalno sproščenih kontekstih, ki ljudem, ki se s sodobno umetniško glasbo običajno sploh ne srečujejo, omogoča, da k poslušanju pristopijo brez predsodkov. S tem v mislih smo se najprej odločili za izvedbo deveturne Satiejeve klavirske kompozicije Vexations na prostem - na majhnem trgu ob Savinjskem nabrežju, kjer lahko ljudje zgolj pridejo mimo in neobvezujoče prisluhnejo izvajani glasbi. V procesu načrtovanja je najprej prišla ideja, da bi lahko poleg pogostitve za mimoidoče poslušalce pripravili tudi udobni kotiček za naše pasje prijatelje, potem pa še - zakaj pa jim ne bi namenili kar celega koncerta,« je povedal kontrabasist Miha Firšt, ki je pripravil glasbeni program oziroma skladbe ter jih prilagodil zvokom, nad katerimi se psi navdušujejo.
PREBERITE ŠE: OSAMLJENI LJUBLJENČKI LAHKO UŽIVAJO V GLASBI
Na brezplačnem koncertu so sodelovali umetniki in organizacijska ekipa Hiše kulture Celje. Štirinožci so prisluhnili skladbam, kot so Milonga para puppies, Bulldog blues, Schnauzer polka, Squiky disco in druge. »Dogodek je trajal približno 40 minut, medtem ko je zasnova skladb in raziskovanje primernih glasbil potekala dalj časa, same vaje za izvedbo pa niso bile posebej zahtevne, saj so rezidenčni glasbeniki Janus festivala vrhunski glasbeniki,« pove Miha Firšt.
Glasbenik pojasni: »Živali nimajo sposobnosti prepoznavanja repetitivnih vzorcev na časovni osi in s tem anticipacije dogodkov v prihodnosti, kar ljudem omogoča prepoznavanje in uživanje v ritmu, niti, z redkimi izjemami, relativnega posluha, torej zmožnosti zaznave odnosov med različnimi frekvencami, zato glasbe, ki jo ljudje cenimo, živali praviloma niti ne opazijo. Obstaja pa širok nabor zvokov in zvočnih barv, nad katerimi se psi navdušujejo ali se nanje vsaj zanesljivo odzivajo. Nabor teh zvokov je splošno znan in več kot nekaj prebiranja spletnih strani za začetek dela niti nismo potrebovali, nakar smo nakupili potrebne instrumente in odzive preizkušali na svojih domačih ljubljenčkih, da smo določili končni nabor najbolj učinkovitih zvokov.«
Po sogovornikovih besedah so se psi na koncertu v povprečju v resnici odzivali manj intenzivno kot njihovi "testni subjekti". To pripisujejo okoliščinam - koncert je bil na prostem, v parku ob Savinji, udeležilo pa se ga je okoli 150 ljudi in preko 70 psov, kar je zagotovo vplivalo na dinamiko in percepcijo. »So pa naše igranje psi vsekakor opazili, ljudem pa se je večinoma ideja zdela vznemirljivo neobičajna, dogodek pa zabavna in simpatična popestritev sobotnega popoldneva.«
PREBERITE ŠE: VIDEO: IZBERITE PSA GLEDE NA NJEGOV GLASBENI OKUS
Koncert je v dobršni meri potrdil izhodiščno tezo - psi glasbe, vsaj na način, kot to razumemo ljudje, dejansko sploh ne zaznajo. Jih je pa vsekakor možno animirati tudi zvočno, in zagotovo velja za pse in ljudi enako - nove izkušnje in informacije bogatijo naše življenje, in to je eno temeljnih poslanstev umetnosti. Firšt še pove, da ponovnih izvedb ne organizirajo, a se bodo z veseljem odzvali vabilom organizatorjev dogodkov, ki se jim takšna zasnova koncertov zdi zanimiva.