Pilotno okoljsko cono Maribor načrtuje v sklopu evropskega projekta PMinter, je pojasnila Brigita Čanč, direktorica Medobčinskega urada za varstvo okolja in ohranjanje narave. Z njo želijo izboljšati kakovost zraka v mestu, kjer koncentracija delcev PM 10 zdaj znaša od 30 do 40 mikrogramov na kubični meter zraka, priporočilo Svetovne zdravstvene organizacije za otroke, denimo, pa je 20 mikrogramov.
Načrt pilotne okoljske cone, ki bo v Mariboru od letošnjega oktobra do konca aprila prihodnje leto, so pripravili na tukajšnji fakulteti za gradbeništvo, cona pa bo obsegala velik del pozidanega območja mesta na levem bregu Drave, je pojasnil Marjan Lep s te fakultete. Vanjo bo prepovedan vstop avtomobilom, ki ne dosegajo emisijskega eurostandarda 0 in 1, torej vozilom, prvič registriranim pred oktobrom 1996. Vendar bo veljala vrsta izjem; med drugim bodo iz prepovedi izvzeti lastniki neustreznih vozil s stalnim prebivališčem na območju cone, ki bodo lahko zaprosili za posebne dovolilnice.
Šest odstotkov manj emisij
Za voznike, ki ne bodo spoštovali predpisov, sicer niso predvidene dodatne sankcije, saj bodo morebitni kršitelji kaznovani že zaradi neupoštevanja prometnih znakov, za kar znaša kazen od 40 evrov navzgor. Spoštovanje okoljske cone bodo nadzirali mestni redarji, ki pa bodo v začetnem obdobju kršitelje le opozarjali. »Ljudi želimo predvsem ozavestiti in za zdaj samo pripraviti na uvedbo prave okoljske cone, ki jo bomo vzpostavili prihodnje leto,« je povedal Lep.
Ker so koncentracije delcev PM 10 v zraku praviloma precej višje med delavniki, bo vstop v okoljsko cono prepovedan samo med tednom, ne pa tudi med vikendi. Po Lepovih besedah od testne okoljske cone pričakujejo znižanje emisij delcev PM 10 za šest odstotkov, kar sicer ni spektakularen rezultat, je pa pomemben. V tem času bodo tudi pripravljali odlok za »resno« okoljsko cono, načrtovano za jesen 2013, ko naj bi jo razširili še na desni breg Drave. Takrat nameravajo dvigniti prag za vstop v cono na avtomobile z motorji vsaj euro 2 (registrirane pred letom 2001) in tudi zmanjšati število izjem.
»Na delce se vežejo strupene snovi, tudi rakotvorne, ki z dihanjem prodrejo v naše telo in povzročajo bolezni dihal, srca in ožilja. Povzročajo tudi rakava obolenja, ranljivi so predvsem otroci in starejši,« je pojasnila Branka Trček s fakultete za gradbeništvo. Če bi se koncentracija zmanjšala na 20 mikrogramov, bi bilo po njenih besedah na leto 200 otrok manj sprejetih v bolnišnico zaradi bolezni dihal, prav tako bi 60 odraslih manj umrlo. »Ti podatki nazorno kažejo, kako pomembno je vsako zmanjšanje koncentracije delcev na območju Maribora za izboljšanje zdravja prebivalcev,« pravi Trčkova.
Za čezmerno onesnaženje zraka z delci PM 10 ni kriv le promet, temveč tudi kurišča, za katera pa ukrepov za zdaj niso pripravili. »Nadzor nad zasebnimi kurišči je izjemno težak, zato si bomo v tem primeru prizadevali predvsem za izobraževanje in ozaveščanje ljudi, vsekakor pa bomo tudi tu prej ali slej pripravili neka pravila,« je napovedala Brigita Čanč.
Največ okoljskih con z omejitvami prometa motornih vozil imajo v Nemčiji, saj so jih uvedli že v približno 40 mestih, v veljavi pa so tudi v več mestih v Italiji, na Nizozemskem, Danskem, Švedskem in v drugih državah.
Več o vzporednih ukrepih za čistejši zrak si lahko preberete v petkovi tiskani izdaji Dela ali na www.delo.si.