Setveni koledar

Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Obnova

Garažna vrata: Energijsko varčna in krmiljena na daljavo

Preverili smo, kakšne so novosti pri garažnih vratih, kako je poskrbljeno za varnost njihovega delovanja, ali so varna pred vlomilci in iz kakšnih materialov jih izdelujejo. Vse bolj pomembno je tudi, ali so garažna vrata energijsko varčna.
Foto: arhiv proizvajalcev
Foto: arhiv proizvajalcev
18. 9. 2017 | 13:15
21. 10. 2024 | 18:39
8:37

Na trgu je na voljo več različnih tipov garažnih vrat – sekcijska in kovinska dvižna, sekcijska stranska drsna, rolo in dvokrilna garažna vrata. Kot pojasnjuje Zvone Jazbinšek iz podjetja Matjaž, kjer zastopajo vodilnega nemškega proizvajalca vrat Hörmann, zadnja leta največ strank izbere sekcijska garažna vrata, ki so sestavljena iz lamel oziroma sekcij. Njihova prednost je, da potrebujejo minimalen prostor pod stropom oziroma ob steni, poleg tega zagotavljajo najboljše tesnjenje. Kot dodaja sogovornik, so ta vrata lahko izolirana ali pa tudi ne. Večina ponudnikov sekcijskih vrat omogoča vgraditev dodatnih vrat za osebni prehod, kar je dobrodošla rešitev predvsem za tiste kupce, ki imajo premajhno garažo, da bi ločeno vgradili dodatna vrata, ne želijo pa za vsako malenkost odpirati sekcijskih. Višina praga pri osebnem prehodu je od 10 do 24 milimetrov, odvisno od proizvajalca, kar omogoča preprost prehod tudi s kolesom, kosilnico ali invalidskim vozičkom.

Iz malo ožjih (približno 100 mm) polnjenih lamel so sestavljena navojna rolo vrata, ki se nad odprtino navijejo na rolo in zato potrebujejo več prostora. Navijanje je lahko zunanje ali notranje. Poleg sekcijskih obstajajo na trgu tudi kovinska dvižna vrata, ki se pod strop dvignejo v enem kosu. Običajno so neizolirana in ne tesnijo tako dobro kot sekcijska, uporabljajo pa se predvsem v vrstnih garažah. Dvokrilna garaž­na vrata pridejo v poštev pri specifičnih zahtevah ali lastnostih objekta, pojasnjuje Jazbinšek.

Običajno iz pločevine, redkeje lesena

Večina sodobnih garažnih vrat je izdelana iz pločevine, in sicer po tako imenovanem sendvičnem sistemu – na zunanjih straneh je pocinkana in temeljno barvana pločevina, vmes pa trda poliuretanska pena, nam pojasni Marta Lorenčič iz podjetja Arcont IP, kjer prodajajo garažna vrata in pogone priznanega nemškega proizvajalca Novoferm. Lamele so nato po izboru naročnika lahko obdelane še barvno ali folijsko z različnimi imitacijami lesa, strukturami ali motivi. Na trgu so sicer na voljo tudi lesena dvižna vrata, pri katerih so sekcije oziroma lamele narejene iz masivnega lesa, vendar zahtevajo več vzdrževanja, zato se zanje po izkušnjah sogovornice odločijo le redki naročniki.

Varnost delovanja in protivlomna zaščita

Za garažna vrata velja stroga evropska zakonodaja, ki je bila uvedena predvsem zaradi varnosti – tako pred vlomilci kot zato, da bi se zmanjšalo število nesreč, ki se dogajajo zaradi tehničnih pomanjkljivosti. Vsa garaž­na vrata, ki so na voljo v Sloveniji, morajo imeti oznako CE, kar pomeni, da ustrezajo veljavnim varnostnim standardom EU. Ti narekujejo, da morajo biti opremljena z varovalom, ki jih ustavi, če pri odpiranju ali zapiranju naletijo na oviro, prav tako je obvezna zaščita pred ukleščenjem prstov. Vrata se morajo samodejno ustaviti v svojem končnem položaju in tam obstati, odporna pa morajo biti tudi proti zunanjim vplivom – predpisana jakost vetra denimo ne sme povzročiti sesutja ali trajne poškodbe vrat, hkrati pa ne sme vplivati na njihovo delovanje in varnost, pojasnjuje Lorenčičeva.

Da bodo garažna vrata varno in brezhibno delovala več let po vgraditvi, pa morajo poskrbeti predvsem uporabniki sami. Strokovnjaki priporočajo, da vsaj enkrat na leto vrata temeljito očistite in s silikonskim sprejem namažete vitalne dele, svetujejo pa tudi redne vzdrževalne preglede, ki bodo podaljšali življenjsko dobo vrat in sproti odpravili morebitne nepravilnosti.

Za varnost uporabnika torej skrbijo strogi evropski standardi, kako pa je z varnostjo pred vlomilci? Nekdaj so bila prav razmajana lesena garažna vrata najlažja tarča nepridipravov, ki so s kančkom spretnosti brez težav vstopili v notranjost in od tam v hišo, medtem ko danes garažna vrata – kar zadeva varovanje – ne zaostajajo bistveno za standardi protivlomnih vhodnih vrat. Zvone Jazbinšek pojasnjuje, da imamo pri ročnih garažnih vratih vedno opraviti s sistemom kljuke, ki se odpira s ključem in pri tem sprosti mehanski zapah. Pri vratih s pogonom pa imamo poleg varnostnega protivlomnega zapaha na vodilu motornega pogona možnost nadgradnje z dodatnimi ročnimi zapahi v primeru daljše odsotnosti. Dvižna vrata lahko opremimo s kompletom za dodatno zapiranje, ki pomeni samodejne stranske zapahe v povezavi s pogonom, vrata za osebni prehod pri sekcijskih pa lahko večtočkovno zaklenemo. Tudi stranska drsna vrata imajo na vodilu pogona protivlomni zapah, zaklepamo pa jih lahko tritočkovno, pravi sogovornik, ki dodaja, da je njihova vrata mogoče nadzirati tudi na daljavo, pogone pa bo mogoče krmiliti celo s pametnim telefonom.

Energijsko varčna garažna vrata

Trendi sodobnega bivanja zadnja leta težijo predvsem k prihrankom energije. Tako novograditelji kot tisti, ki obnavljajo svoje domove, si želijo znižali račune za ogrevanje. Še zlasti je to pomembno v primerih, ko je del hiše tudi garaža, ki ima razmeroma veliko odprtino za garažna vrata. Če ta ne tesnijo in so slabo izolativna ali pa sploh niso izolirana, to pomeni velike toplotne izgube in s tem povezane višje stroške ogrevanja.

Na slovenskem trgu je zdaj mogoče dobiti garažna vrata z največ 45-milimetrsko izolacijo, ki dosegajo toplotno prehodnost do 0,5 W/m2K, kar po zagotovilih proizvajalca približno ustreza izolaciji 150 mm debele stene iz apnenega peščenca. Marta Lorenčič pojasni, da zadnji dve leti – kljub krizi na slovenskem trgu – opažajo znatno povečanje prodaje teh vrat, tako absolutno kot v primerjavi z manj izolativnimi vrati.

Stranski pogon in odpiranje na daljavo

Proizvajalci garažnih vrat svoje izdelke nenehno nadgrajujejo z drobnimi, a za uporabnika zelo pomembnimi detajli, ki izboljšujejo delovanje in podaljšujejo življenjsko dobo. Ena od novosti so denimo energijsko varčna garažna vrata s stranskim pogonom. Bistvena prednost stranskega pogona v primerjavi s klasičnim stropnim je v tem, da potrebujete za montažo manj prostora, kar je še zlasti prikladno pri obnovi starih garaž, ki imajo običajno nižji strop in zato ne dovolj preklade. Poleg tega strop ostane prost, s čimer se izognete tudi vrtanju v beton, odstranjevanju razsvetljave ali nevarnosti poškodovanja inštalacij. Pogon, ki je energijsko varčen, saj v stanju mirovanja porabi za približno evro električne energije na leto, je lahko montiran na levem ali desnem vodilu garažnih vrat in potuje skupaj z vrati, krmilna enota pa na levem ali desnem zidu garaže. V krmilni enoti pogona je dodana tudi notranja osvetlitev garaže, ki se samodejno vklopi pri odpiranju garažnih vrat, pogon pa ima vgrajen še sistem za sporočanje napak.

Novosti so tudi pri samem načinu odpiranja garažnih vrat. Poleg uveljavljenega odpiranja z daljinskim upravljalnikom, čitalnikom prstnih odtisov ali kodnim ključem se po novem lahko odločimo za odpiranje vrat s pametnim telefonom. Prek internetnega vmesnika lahko vrata – ne glede na to, kje smo – kadar koli odpremo ali zapremo in preverimo, kdaj so bila nazadnje odprta oziroma koliko časa. Ko smo denimo na dopustu, pa nas sistem samodejno opozori, če so se garažna vrata morda odprla.

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine