»Ko se odločate za tip garažnih vrat, se morate vprašati, koliko časa preživite v garaži, bo v njej parkiran samo avtomobil, bo tu tudi delavnica, se boste v njej ukvarjali s hobijem … Zakaj je to pomembno? Ker v tem primeru verjetno potrebujete zvočno in toplotno izolativna vrata,« pojasnjuje Bojan Debeljak iz podjetja Skupina Hanus iz Limbuša. Poleg tega razmislite o njihovi velikosti, materialu, vzdrževanju, življenjski dobi in varnosti.
Najbolj priljubljen tip sodobnih garažnih vrat so sekcijska vrata, sestavljena iz lamel ali sekcij, ki so med seboj povezane s tesnili. »Paneli ali sekcije so narejeni iz poliuretanske izolativne pene (PU), obdane s tanko, pocinkano, obarvano in lakirano pločevino,« pojasnjuje Debeljak. PU-pena je debela od 42 do 67 mm, dodaja Tomaž Povše iz podjetja Hörmann Slovenija. Sekcijska vrata se odpirajo in zapirajo tako, da se lamele med potovanjem po vodilih, nameščenih na stropu ali steni, pomikajo navzgor ali ob strani, nato pa se začnejo »lomiti« in svojo pot nadaljujejo vodoravno pod stropom ali navpično ob steni. Ponudniki jim lahko dodajo še okna, svetlobne lamele, zračnike, loputo za živali in osebni prehod.
Za drugi tip, rolo garažna vrata, pri katerih so lamele običajno narejene iz aluminija, potrebujemo manj prostora v garaži kot za sekcijska. Delujejo po principu rolete in se ob odpiranju navijajo v zaščitno skrinjo ob vrhu vrat.
Še vedno pa se lahko odločimo za zamenjavo starih vrat z enokrilnimi dvižnimi ali klasičnimi dvokrilnimi.
»Stranke pogosto najprej razmišljajo o barvi. Pomembno je, da se sklada z videzom oziroma arhitekturo hiše in drugimi zunanjimi elementi (fasado, vhodnimi vrati, streho, ograjo),« pojasnjuje Debeljak. Pri panelih je mogoče izbirati tudi strukturo površine. Na izbiro pa so tudi lesena sekcijska vrata, pri katerih so lamele narejene iz masivnega lesa.
»Varnost v grobem razdelimo na dva vidika: protivlomnost in varno uporabo vrat. Pri protivlomni varnosti se upoštevajo moč vrat, tip, sistem varovanja kod daljinskega upravljalnika proti njihovi kraji ter kakovost mehanizma in ključavnic. Pri varnosti vrat pa je pomembno, da so preizkušena in certificirana v skladu z varnostnimi zahtevami in opremljena s senzorji, ki jih ob naletu na oviro začnejo avtomatsko dvigati,« pojasnjuje sogovornik. Doda, da je konstrukcija sodobnih garažnih vrat zelo varna, marsikatera pa so opremljena s protivlomnimi mehanizmi in alarmi.
Sodobne garaže so večje od tistih pri starejših hišah, saj so večji tudi avtomobili. Ti so v povprečju daljši za 20 do 40 cm in širši za 10 do 25 cm. Dimenzije starejših garaž so različne, zato moramo dobro izmeriti samo odprtino in ugotoviti, koliko prostora imamo za različne mehanizme sodobnih garažnih vrat.
Pri Hörmannu in Skupini Hanus svetujejo, da se za izmero odprtin dogovorite s strokovnjaki, saj vam bodo že ob prvem pregledu lahko svetovali, kateri tip vrat je za vas najbolj ustrezen. Velja pa, da je mogoče tudi pri starejših garažah vgraditi moderna garažna vrata, ki so po dimenzijah prilagojena odprtini.
»Največkrat svetujemo vgradnjo dvižnih sekcijskih vrat, ki najbolj tesnijo in s tem omogočajo zelo dobro toplotno izolacijo, so elegantna, predvsem pa uporabna,« pojasnjuje Tomaž Povše iz Hörmanna. Za ta tip vrat zadostuje 110-milimetrski prostor na špaletah levo in desno ter širina preklade vsaj 130 mm. »Tehnični podatki se sicer razlikujejo, če so vrata širša oziroma imajo še vrata za osebni prehod; takrat moramo upoštevati, da je predvsem višina preklade oziroma skupna razpoložljiva višina do stropa tista, ki narekuje tehnične parametre,« še dodaja Povše.
Pri pripravi odprtine so najbolj pomembne mere, poudari Debeljak. »Ključnega pomena je, da navedete natančne mere garažnih vrat, ki jih potrebujete. Vsak milimeter šteje. Le nekaj milimetrov napake in nova garažna vrata ne bodo primerna za vaš dom,« dodaja.
Površine vgradne odprtine morajo biti dobro pripravljene, fino ometane in ravne, kajti nepravilnosti lahko sčasoma privedejo do nepravilnega delovanja vrat in hitrejše obrabe. Dobro je tudi, da so večja gradbena dela narejena že prej, sicer se lahko nova garažna vrata ali mehanizmi med njimi poškodujejo.
Nakup brez ogleda strokovnjaka tako pri Hörmannu kot pri Skupini Hanus odsvetujejo. Mogočih zapletov namreč ni malo. »Dogaja se, da stranke ne vedo, kje potekajo električni vodi, kje je preklada, da so zidovi prhli, površine ali tla neporavnana in podobno,« pojasnjuje Debeljak. »Obstaja več načinov pritrjevanja vodil garažnih vrat na zid. Ob nižjih izvedbah odprtine ter ožjih garažah se včasih s stranko dogovorimo za zidarski poseg, ki ob razširitvi gradbene odprtine zagotovi želeno in načrtovano svetlo mero prehoda ob širini in višini. Večkrat so rešitev tudi navojna garažna vrata, ki jih lahko privijačimo na zunanjo stran odprtine ter s tem omogočimo, da je vhod v garažo dovolj širok in visok,« našteva Povše.
Ker odpiranje sodobnih garažnih vrat pogosto ureja avtomatika, smo vprašali, kaj storiti, če v starejši garaži nimamo električne napeljave. Ta ni nujna, pojasnjujejo pri Hörmannu, saj lahko namestijo pogon z akumulatorjem, v kombinaciji s solarnim modulom pa sistem nadgradijo še s sončno energijo. »Mehanizmi oziroma pogoni so izjemno varčni; ob pripravljenosti je poraba le 1 W/uro. So izredno hitri in z možnostjo nadgradnje, kot je regulacija zunanje osvetlitve,« dodaja Povše. Sicer pa je pri vseh tipih vrat mogoče tudi ročno odpiranje in zapiranje, z različnimi zapahi, pravi.
»Na ceno vrat vplivajo velikost, individualne želje in oprema,« pojasnjuje Debeljak. »Odvisna je tudi od barvnega odtenka, površinske obdelave lamel (peskan videz, gladka izvedba, različni lesni dekorji ipd.) in dodatkov (notranja tipala, kodna zunanja tipala, čitalniki prstnih odtisov),« nadaljuje Povše.
Pri menjavi starih garažnih vrat so v ceno lahko všteti še demontaža, odvoz starih vrat na deponijo in zaključna zidarska dela ob vgradni odprtini. »Navadno je vgradnja v novogradnjo ugodnejša, saj ni dodatnih del, odprtine pa so vnaprej načrtovane po cenovno ugodnejših standardnih dimenzijah,« omeni Povše. Debeljak pa doda: »Če stranka pripravi odprtino po naročilu izvajalca vrat, potem je cena enaka.«
Različni materiali zahtevajo različne načine vzdrževanja. Lesene lamele so na vremenske vplive manj odporne kot vroče pocinkana pločevina, ki je lahko nadgrajena še z UV-odporno folijo. Vzdrževanje pa potrebujejo tudi različni mehanizmi, pogoni, vodila in ležaji. Pri takšnih vratih je prav tako dobro preveriti, kako razvejana in odzivna je servisna služba ponudnika.